اى
مردم! به دنيا بىرغبت باشيد؛ چرا كه عيش آن كوتاه و خير آن كم است.
بر
همين اساس، يكى از خطوطى كه روايات اسلامى دنبال مىكنند، بيان بىارزشى دنيا و
ترغيب به بىارزش دانستن آن است.[752]
جمعبندى
همه
آنچه را كه در باره شناخت ماهيت دنيا و آخرت بيان كرديم، مىتوان در كلمه «حزم
(دورانديشى)» خلاصه كرد. كسى كه اهل دورانديشى است، آينده (آخرت) را به خوبى
مىشناسد و حال (دنيا)، او را فريب نمىدهد و لذا رغبتش را نسبت به آخرت تنظيم
مىكند و نسبت به حال، زاهد مىگردد. بر همين اساس، امام على (ع) مىفرمايد:
از
قوانين زندگى، تنظيم روزى است كه بر اساس مصلحت انسان، توسّط خداوند متعال صورت
مىگيرد و با عنوان تقدير روزى از آن ياد مىشود.[754]
اگر انسان باور كند كه روزى، به صورت حكيمانه تنظيم مىشود، تقاضاى بيشترى نخواهد
كرد. دليل وحى و زيادهطلبى، باور نداشتن به تنظيم حكيمانه روزى است. وقتى انسان
قبول نداشت كه آنچه اكنون دارد به مصلحت اوست، حرص و رغبت به دنيا پيدا مىكند.
بنا بر اين، راه تنظيم رغبت و كاستن از زيادهطلبى، باور به حكيمانه بودن تنظيم
روزى است. پيامبر خدا (ص) در اين باره مىفرمايد:
[751]. غرر الحكم، ح 11001؛
عيون الحكم و المواعظ، ص 556، ح 10243.
[752]. امام على( ع): أعظَمُ
النّاسِ فِى الدُّنيا خَطَراً مَن لَم يجعَل لِلدُّنيا عِندَهُ خَطَراً( كتاب من
لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 395، ح 5840).