نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 84
الفصل الحادي و العشرون: التَّسليمُ و آدابُهُ
305.
الإمام الصادق عليه السلام: إذا كُنتَ في صَفٍّ فَسَلِّم
تَسليمَةً عَن يَمينِكَ و تَسليمَةً عَن يَسارِكَ لِأَنّ عَن يَسارِكَ مَن
يُسَلِّمُ عَلَيكَ، و إذا كُنتَ إمامًا فَسَلِّم تَسليمَةً و أنتَ مُستَقبِلُ
القِبلَةِ[446].
306.
المُفَضَّلُ بنُ عُمَر: سَألَتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَنِ
العِلَّةِ الَّتي مِن أجلِها وَجَبَ التَّسليمُ فِي الصَّلاةِ، قالَ: لِأَنَّهُ
تَحليلُ الصَّلاةِ، قُلتُ: فَلِأَيِّ عِلَّةٍ يُسَلَّمُ عَلَى اليَمينِ و لا
يُسَلَّمُ عَلَى اليَسارِ؟ قالَ: لِأَنَّ المَلَكَ المُوَكَّلَ الَّذي يَكتُبُ
الحَسَناتِ عَلَى اليَمينِ و الَّذي يَكتُبُ السَّيِّئاتِ عَلَى اليَسارِ، و
الصَّلاةُ حَسَناتٌ لَيسَ فيها سَيِّئاتٌ فَلِهذا يُسَلَّمُ عَلَى اليَمينِ دونَ
اليَسارِ. قُلتُ: فَلِمَ لا يُقالُ: السَّلامُ عَلَيكَ، و المَلَكُ عَلَى اليَمينِ
واحِدٌ و لكِن يُقالُ: السَّلامُ عَلَيكُم؟ قال: لِيَكونَ قد سُلِّمَ عَلَيهِ و
عَلى مَن عَلَى اليَسارِ و فَضلُ صاحِبِ اليَمينِ عَلَيهِ بِالإِيماءِ إلَيهِ ...
و
تَكونُ عَلَيهِ و عَلى مَلَكَيهِ، و تَكونُ الثّانيَةُ عَلى مَن عَلى يَمينِهِ و
المَلَكينِ المُوَكَّلَينِ بِهِ، و تَكونُ الثالِثَةُ عَلى مَن عَلى يَسارِهِ و
مَلَكَيهِ المُوَكَّلَينِ بِهِ، و مَن لَم يَكُن عَلى يَسارِهِ أحَدٌ لَم يُسَلِّم
عَلى يَسارِهِ إلّا أن يَكونَ يَمينُهُ إلَى الحائِطِ و يَسارُهُ إلى مُصَلٍّ
مَعَهُ خَلفَ الإِمامِ فَيُسَلِّمَ عَلى يَسارِهِ.
قُلتُ:
فَتَسليمُ الإِمامِ عَلى مَن يَقَعُ؟ قالَ: عَلى مَلَكَيهِ و المَأمومينَ، يَقولُ
لِمَلائِكَتِهِ: اكتُبا سَلامَةَ صَلاتي لِما يُفسِدُها، و يَقولُ لِمَن خَلفَهُ،
سَلِمتُم و أمِنتُم مِن عَذابِ اللّهِ عز و جل[447].
فصل بيست و يكم: سلام و آداب آن
305.
امام صادق عليه السلام: هنگامى كه در صف (نماز جماعت) هستى، سلامى بر طرف راستت و
سلامى بر طرف چپت بده؛ زيرا از سمت چپت كسى بر تو سلام مىكند. و اگر امام بودى يك
سلام رو به قبله بده.
306.
مفضل بن عمر: از امام صادق عليه السلام حكمت واجب شدن سلام را در نماز پرسيدم،
فرمود: چون پايان دادن به نماز (و محرمات در هنگام انجام آن) است.
گفتم:
به چه علت بر سمت راست سلام مىدهد و بر چپ نمىدهد؟ فرمود: چون فرشتهاى كه بر
نوشتن نيكوييها گمارده شده، در سمت راست و آن كه بديها را مىنويسد در سمت چپ است
و نماز نيكوست و بدى در آن نيست. از اين رو بر سمت راست سلام مىدهد و نه چپ.
گفتم: چرا گفته نمىشود سلام بر تو و به جايش گفته مىشود سلام بر شما و حال آنكه
فرشته سمت راست يك نفر است؟ فرمود: چون هم بر او و هم بر هر كس كه در سمت چپ است
سلام مىدهد و فرشته سمت راست را با (اختصاص) اشاره به او برترى
داده
است ...
...
گفتم: چرا مأموم سه سلام مىدهد؟ فرمود: يكى، جواب سلام امام جماعت است كه براى او
و دو فرشتهاش مىباشد و سلام دوم بر آنان كه سمت راست اويند و نيز دو فرشته
گمارده شده بر او و سلام سوم بر آنان كه سمت چپ اويند و نيز دو فرشته گمارده شده
بر او و آن كه در سمت چپش كسى نيست بر سمت چپش سلام نمىدهد، مگر اينكه سمت راستش
ديوار و چپش به طرف مأمومى باشد كه پشت سر امام است. پس در اين حالت بر سمت چپش
سلام مىدهد.
گفتم:
پس امام بر چه كسى سلام مىدهد؟ فرمود: بر دو فرشتهاش و مأمومان. به فرشتگانش
مىگويد: به سلامت ماندن نمازم را از آنچه تباهش مىكند، بنويسيد و به نمازگزاران
پشت سرش مىگويد: از عذاب خداى عز و جل در سلامت و امان مانديد.