نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 63
221. مِن سُنَنِ إدريسَ عليه
السلام: إذا دَخَلتُم فِي الصَّلاةِ
فَاصرِفوا لَها خَواطِرَكُم و أفكارَكُم، و ادعُوا اللّهَ دُعاءًا طاهِرًا
مُتَفَرِّغًا، و سَلوهُ مَصالِحَكُم و مَنافِعَكُم بِخُضوعٍ و خُشوعٍ و طاعَةٍ و
استِكانَةٍ[335].
222.
الإمام عليّ عليه السلام في قَولِهِ عز و جل:
«الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»: الخُشوعُ فِي القَلبِ، و
أن تُلينَ كِتفَكَ لِلمَرءِ المُسلِمِ، و أن لا تَلتَفِتَ في صَلاتِكَ[337].
223.
الإمام الصادق عليه السلام: إذا كُنتَ دَخَلتَ في صَلاتِكَ
فَعَلَيكَ بِالتَّخَشُّعِ و الإِقبالِ عَلى
صَلاتِكَ،
فَإِنَّ اللّهَ عز و جل يَقولُ: «الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ
خاشِعُونَ»[338].
221.
از سنتهاى ادريس: هنگامى كه به نماز داخل شديد، فكر و ذكر خود را به آن مشغول كنيد
و خدا را با پاكى و خالى بودن از غير بخوانيد و مصلحت و سود خويش را با خوارى و
فروتنى و فرمانبردارى و بيچارگى از او بجوييد.
14/
13 فروتنى
قرآن:
«حتما
مومنان رستگار شدند. آنان كه در نمازشان فروتنند.»
222.
امام على عليه السلام در باره گفته خداوند: «آنان كه در نمازشان
فروتنند»: منظور، فروتنى در دل است و اينكه مسلمانان را در سايه مهر خود
بگيرى و در نماز به اين سو و آن سو رو نكنى.
223.
امام صادق عليه السلام: هنگامى كه نماز را آغاز كردى، فروتن باش و به نمازت توجه
كن كه خداوند مىفرمايد: «آنان كه در نمازشان فروتنند».