responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 47

الفصل الثاني عشر: حُدودُ الصَّلاةِ

133. الإمام عليّ عليه السلام: حُدودُ الصَّلاةِ أربَعَةٌ: مَعرِفَةُ الوَقتِ، و التَّوَجُّهُ إلَى القِبلَةِ، و الرُّكوعُ، و السُّجودُ، و هذِهِ عَوامُّ في جَميعِ النّاس العالِمِ و الجاهِلِ، و ما يَتَّصِلُ بِها مِن جَميعِ أفعالِ الصَّلاةِ، و الأذانُ و الإِقامةُ و غيرُ ذلِكَ، و لَمّا عَلِمَ اللّهُ سُبحانَهُ أنَّ العِبادَ لا يَستَطيعونَ أن يُؤَدّوا هذِهِ الحُدودَ كُلَّها عَلى حَقائِقِها جَعَلَ فيها فَرائِضَ و هيَ الأَربَعَةُ المَذكورَةُ، و جَعَلَ ما فيها مِن هذِهِ الأَربَعَةِ مِنَ القِراءَةِ و الدُّعاءِ و التَّسبيحِ و التَّكبيرِ و الأَذانِ و الإِقامَةِ و ما شاكَلَ ذلِكَ سُنَّةً واجِبَةً، مَن أحَبَّها يَعمَلُ بِها إعمالًا، فَهذا ذِكرُ حُدودِ الصَّلاةِ[231].

134. زُرارَةُ: سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَن كِبارِ حُدودِ الصَّلاةِ فَقالَ: سَبعَةٌ: الوُضوءُ، و الوَقتُ، و القِبلَةُ، و تَكبيرَةُ الافتِتاحِ، و الرُّكوعُ، و السُّجودُ، و الدُّعاءُ[232].

135. الإمام الصادق عليه السلام: لِلصَّلاةِ أربَعَةُ آلافِ حَدٍّ[233].

136. الكَراجَكيّ عَنِ الإِمامِ الصّادقِ عليه السلام‌ لِمَن سَأَلَهُ عَنِ الصَّلاةِ و حُدودِها:

لِلصَّلاةِ أربَعَةُ آلافِ حَدٍّ لَستَ تُؤاخَذُ بِها، فَقالَ: أخبِرني بِما لا يَحِلُّ تَركُهُ و لا تَتِمُّ الصَّلاةُ إلّا بِهِ.

فَقالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام: لا تَتِمُّ الصَّلاةُ إلّا لِذي طُهرٍ سابِغٍ، و اهتِمامٍ بالِغ، غَيرِ نازِغٍ و لا زائِغٍ، عَرَفَ فَوَقَفَ، و أخبَتَ فَثَبَتَ، فَهُوَ واقِفٌ بَينَ اليَأسِ و الطَّمَعِ، و الصَّبرِ و الجَزَعِ، كَأَنَّ الوَعدَ لَهُ صُنِعَ، و الوَعيدَ بِهِ وَقَعَ، بَذَلَ عِرضَهُ و تَمَثَّلَ غَرَضَهُ، و بَذَلَ فِي اللّهِ المُهجَةَ، و تَنَكَّبَ غَيرَ الحُجَّةِ، مُرتَغِمًا بِإِرغامٍ، يَقطَعُ عَلائِقَ الاهتِمامِ، يُعينُ مَن لَهُ قَصَدَ، و إلَيهِ وَفَدَ، و فيهِ استَرفَدَ، فَإِذا أتى بِذلِكَ كانَت هيَ الصَّلاةُ الّتي بِها امر، و عَنها اخبِرَ، و إنَّها هي الصَّلاةُ الَّتي تَنهى عَنِ الفَحشاءِ و المُنكَرِ[234].

فصل دوازدهم: حدود نماز

133. امام على عليه السلام: حدود نماز چهار چيز است: شناخت وقت، رو به قبله بودن، ركوع و سجده و اين‌ها، براى همه مردم عموميت دارد؛ عالم باشند يا جاهل و نيز هر چه كه به نماز مربوط است همچون افعال آن و اذان و و اقامه و غير اين‌ها. و چون خداوند دانست كه بندگان نمى‌توانند حق همه اين حدود را ادا كنند، تعدادى را واجب ساخت كه همان چهار چيز است كه ذكر شد و آنچه در آن چهار چيز از قرائت و دعا و تسبيح و تكبير و اذان و اقامه و شبيه اين‌هاست، سنّتى موكّد قرار داد. هر كس آن‌ها را دوست دارد، به نيكويى انجام مى‌دهد.

اين ذكر حدود نماز است.

134. زراره: از امام باقر عليه السلام پرسيدم حدود بزرگ نماز كدامند؟ فرمود: هفت چيزند: وضوء وقت، قبله، تكبير آغازين، ركوع، سجده و دعا.

135. امام صادق عليه السلام: نماز، چهار هزار حدّ دارد.

136. كراجكى از امام صادق عليه السلام‌ در پاسخ شخصى كه از نماز و حدودش پرسيده بود: نماز چهار هزار حدّ دارد كه از تو بازخواست نمى‌كنند.

آن شخص گفت: از آنچه ترك كردنش روا نيست و نماز بدون آن كامل نمى‌شود، مرا آگاه كن. پس امام صادق عليه السلام فرمود: نماز كامل نمى‌شود مگر براى كسى كه طهارتى كامل و همتى بلند دارد، بى وسوسه و انحراف. آن كه شناخت پس ايستاد، اطمينان كرد پس استوار گشت. او ميان اميد و نااميدى و شكيبايى و بى‌تابى ايستاده گويى نويدش آماده و بيمش واقع گشته است. دارايى‌اش را بخشيده و به هدفش انديشيده در راه خدا خون داده و از امر بى‌دليل و برهان، كناره گزيده است. خود را به خاك افكنده و خوار مى‌شمارد، رشته‌هاى توجه [به غير] را مى‌گسلد، به كسى يارى مى‌رساند كه قصدش كرده و به سويش شتافته و ياريش را طلبيده است. پس اگر چنين كرد، همان نمازى است كه بدان امر و از آن آگاه شده است و اين نماز است كه از كار زشت و ناپسند باز مى‌دارد.


[231] البحار: 93/ 63 عن النعماني.

[232] البحار: 83/ 163/ 3 نقلًا عن كتاب العلل لمحمّد بن عليّ بن إبراهيم.

[233] الكافي: 3/ 272/ 6، التهذيب: 2/ 242/ 956 كلاهما عن حمّاد بن عيسى، الفقيه: 1/ 195/ 599.

[234] كنز الفوائد: 2/ 223/ 1.

نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست