responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 134

الفصل الثاني و الثلاثون: موجِباتُ قَبولِ الصَّلاةِ

485. رسول اللّه صلى الله عليه و آله: الصَّلاةُ خَلفَ رَجُلٍ وَرِعٍ مَقبولَةٌ[704].

486. عنه صلى الله عليه و آله: لَو صَلَّيتُم حَتّى تَكونوا كَأَوتادٍ [ر] و صُمتُم حَتّى تَكونوا كَالحَنايا[705] لَم يَقبَلِ اللّهُ مِنكُم إلّا بِوَرعٍ حاجِزٍ[706].

487. الإمام عليّ عليه السلام: لا تَجوزُ صَلاةُ امرِئٍ حَتّى يُطَهِّرَ خَمسَ جَوارِحِهِ: الوَجهَ، و اليَدَينِ، و الرَّأسَ، و الرِّجلَينِ بِالماءِ، و القَلبَ بِالتَّوبَةِ[707].

488. أبو حازِم: قالَ رَجُلٌ لِزَينِ العابِدينَ عليه السلام ... ما سَبَبُ قَبولِها (الصَّلاة)؟ قالَ: وَلايَتُنا و البَراءَةُ مِن أعدائِنا[708].

489. الإمام الصادق عليه السلام: قالَ اللّهُ تَبارَكَ و تَعالى: إنَّما أقبَلُ الصَّلاةَ مِمَّن تَواضَعَ لِعَظَمَتي، و يَكُفُّ نَفسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِن أجلي، و يَقطَعُ نَهارَهُ بِذِكري، و لا يَتَعاظَمُ عَلى خَلقي، و يُطعِمُ الجائِعَ، و يَكسُو العاريَ، و يَرحَمُ المُصابَ، و يُؤوِي الغَريبَ، فَذلِكَ يُشرِقُ نورُهُ مِثلَ الشَّمسِ، و أجعَلُ لَهُ فِي الظُّلُماتِ نورًا و فِي الجَهالَةِ عِلمًا، و أكلأُهُ بِعِزَّتي، و أستَحفِظُهُ بِمَلائِكَتي، يَدعوني‌

فَالَبّيهِ، و يَسأَلُني فَاعطيهِ، فَمَثَلُ ذلِكَ عِندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ، لا تَيبَسُ ثِمارُها، و لا تَتَغَيَّرُ عَن حالِها[709].

فصل سى و دوّم: اسباب پذيرش نماز

485. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: نماز پشت سر مرد پرهيزكار، پذيرفته است.

486. اگر نماز مى‌خوانديد تا چون ميخ (يا زه كمان) مى‌شديد و روزه مى‌گرفتيد تا چون كمان مى‌شديد، خداوند از شما نمى‌پذيرفت جز با ورعى بازدارنده (از گناه).

487. امام على عليه السلام: جايز نيست انسان نماز بخواند، تا اينكه پنج عضوش را: صورت و دو دست و سر و دوپايش را با آب و دل را با توبه بشويد.

488. مردى به امام سجاد عليه السلام عرض كرد: ... چه چيز سبب پذيرش نماز است؟ فرمود: ولايت ما و برائت از دشمنانمان.

489. امام صادق عليه السلام: خداوند تبارك و تعالى گفته است: نماز را تنها از كسى مى‌پذيرم كه در برابر بزرگى من سر فرود آورد و خود را به خاطر من از شهوتها نگه دارد و روزش را با ياد من سپرى كند و بر آفريده‌هاى من بزرگى نكند، گرسنه را سير كند و برهنه را بپوشاند، بر مصيبت زده رحم آورد و غريب را پناه دهد. پس نور اين شخص چون خورشيد مى‌درخشد و برايش در تاريكيها، نور و در نادانيها، دانايى، قرار مى‌دهم. با عزّتم او را نگاه مى‌دارم و با فرشتگانم از او نگهبانى‌

مى‌كنم. مرا مى‌خواند، پاسخش مى‌دهم از من درخواست مى‌كند، مى‌دهم. حكايت او نزد من حكايت باغهاى بهشت است، كه ميوه‌هايش خشك و حالش دگرگون نمى‌گردد.


[704] الفردوس: 2/ 405/ 3802 عن البراء بن عازب.

[705] جمع حَنِيَّة أو حَنِيّ: وهما القوس، فعيل بمعنى مفعول؛ لأنّها مَحنيّة أي معطوفة( النهاية: 1/ 454).

[706] عدّة الداعي: 140.

[707] جامع الأخبار: 165/ 395.

[708] المناقب لابن شهرآشوب: 4/ 131.

[709] المحاسن: 1/ 79/ 44 و ص 458/ 1059 كلاهما عن ابن القدّاح و الثاني عنه عن الإمام الصادق عن أبيه عليهما السلام، تحف العقول: 306.

نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست