نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 127
473. الإمام عليّ عليه السلام: الفَرقُ بَينَ المُؤمِنِ و الكافِرِ الصَّلاةُ، فَمَن تَرَكَها و
ادَّعَى الإِيمانَ كَذَّبَهُ فِعلُهُ، و كانَ عَلَيهِ شاهِدٌ مِن نَفسِهِ[688].
474.
الإمام الصادق عليه السلام و قَد سُئِلَ: ما بالُ الزّاني لا
تُسَمّيهِ كافِرًا و تارِكُ الصَّلاةِ قَد سَمَّيتَهُ كافِرًا؟ و مَا الحُجَّةُ في
ذلِكَ؟: لأَنَّ الزّانيَ و ما أشبَهَهُ إنَّما يَفعَلُ ذلِكَ لِمَكانِ
الشَّهوَةِ لأَنَّها تَغلِبُهُ، و تارِكَ الصَّلاةِ لا يَترُكُها إلَّا استِخفافًا
بِها[689].
راجع:
الحديث 457.
473.
امام على عليه السلام: تفاوت ميان مؤمن و كافر، نماز است. پس هر كس آن را ترك كند
و ادعاى ايمان كند، عملش او را تكذيب مىكند و گواهى از خودش بر خود اوست.
474.
امام صادق عليه السلام در پاسخ به اين پرسش: چگونه زناكار را كافر
نمىناميد و ترك كننده نماز را كافر مىناميد و دليل آن چيست؟:
چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت آن را انجام مىدهد و ترك كننده نماز فقط
از روى سبك شمردن، آن را ترك مىكند.