(به خودی خود) مستحب و مطلوب است،[125] میتوان به استحباب شعاری
شهادت سوم در اذان فتوا داد؛ چرا که این ذکر شعاری، صورت اذان را به
هم نمیزند.
دو: تنقیح مناط
(دستیابی به ملاک)
با توجه به احادیث فراوان، میتوان
بیان داشت شهادت به ولایت، از شهادت بر توحید و رسالت، انفکاک نمیپذیرد
و مصداقی برای ایمان به رسالت، بی ولایت
امیرالمؤمنین 1 شکل نمیگیرد
و این، بدان معناست که در شهادت به ولایت، ملاک مهمی نهفته است
و در عالَم تکلیف، ملحوظ میباشد و گرنه معصوم 1 در مناسبتهای
گوناگون آن را بر زبان نمیآورد.
چنین ملاکی، برای جواز ذکر
شعاری شهادت سوم در اذان، کفایت میکند.
تلازم میان شهادتهای سهگانه، در قرآن
و سنت، جای سخن نیست. در اذان نیز، میتوان ارتباط
وثیق این منظومه معرفتی الهی را جاری دانست؛
چرا که اذان، تنها برای اعلام وقت نماز نمیباشد، بلکه کلیات
اسلام و اصول عقاید حق (توحید، نبوت و امامت) را بیان میدارد.
[125]. ذِکْرُ
عليٍّ عبادة؛ یادِ
علی علیهالسلام [و آوردنِ نام آن
حضرت بر زبان] عبادت است.