آیات بسیار، به ویژه آیه
تبلیغ و آیه ولایت و احادیث فراوان و مجموعهای
از شواهد و قراین ـ که یکدیگر را تأکید و تأیید
میکنند ـ برخی از علما را بر آن داشته است
که شهادت به ولایت را در اذان «جزء مستحب» بشمارند و حتی بعضی
تا حد «جزء واجب» پیش روند و فتوا دهند.
این سیره، نسل اندر نسل، ادامه داشته
است.
* از فقهای قدیم و سترگ شیعه
شیخ مفید (م413هـ) است. در زمانِ وی، در شام[83] و بغداد[84] و مصر[85] و یمامه[86] ، شهادت به ولایت در اذان میآمد،
و شیخ مفید با سکوت خود، مُهر تأیید بر آن نهاد.
* گروهی از شیعیان از سید
مرتضی (م436هـ) پرسیدند: آیا بعد از بانگِ
«حَیَّ علی خیر العمل» در اذان، آوردنِ «محمدٌ و عليٌ خیر
[83]. بنگرید
به، بغیة الطلب في تاریخ حلب: ج 6 ص 2702.
[84]. نشوار المحاضرة
تنوخی: ج 2 ص 132 به نقل از ابو الفرج
اصفهانی (م356هـ).
[85]. المواعظ
والاعتبار (= خطط المقریزی): ج 2 ص 271 ـ 272، ص 340؛
وفیات الأعیان: ج 1 ص 375، ترجمه 145؛ اخبار
بني عبید: ص 85.