پیداست
که ذکر و یاد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم را خدا در قرآن بلند
ساخت، و برخلاف پندار ابو سفیان و معاویه و امویان (و
کسانی که بر شیوه آنهایند) این کار یک امر
ربّانی است.
بعضی از سخنان عالمان و مفسّران، در
این زمینه، چنین است:
شافعی میگوید: به ما خبر داد
ابن عُیَینه از ابن نَجیح از مجاهد درباره این
آیه: وَرَفَعْنَا لَكَ
ذِكْرَكَ[54] (و نامت را بلند آوازه ساختیم)، [خدا] فرمود: یاد نمیشوم
مگر اینکه تو با من یاد میشوی «أشهد
أن لا إله إلّا الله، و أشهد أنّ محمداً رسول الله».[55]
مقصود از این روایت، ذکر و یاد
پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در شهادت به ایمان و اذان است.
حِصنی دمشقی در تفسیر آیه وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ[56]، به نقل از ابن عبّاس میگوید:
مقصود [از بالا بردن یاد پیامبر، ذکر او در[ اذان و اقامه و تشهّد
]نماز[ و خطبه بر منبرهاست اگر کسی خدا را بپرستد و در هر چیزی
او را تصدیق کند ]و با وجود این[ شهادت ندهد که محمد پیامبر
خداست ]عبادت و خدا باوری او] پذیرفته نمیشود و برایش
سودی نمیبخشد، و کافر به شمار میرود.