سخن ابن قيّم به نظر درست نمیآيد ؛ زيرا از امام علی علیهالسلام حرمتِ متعه زنان ثابت نشده
است تا بتوان آن را در اين راستا دليل قرار داد . امام 1 و پسر عمويش عبدالله بن عبّاس
از طلايه داران مجوّزانِ متعهاند و امامان از نســلِ آن حضرت ـ در طول تاريخ ـ از مدافعان جواز
متعه زنان میباشند .
چگونه میتوان تحريم متعه را به
حضرت علی علیهالسلام نسبت داد در حالي كه خلفا
جلسات مناظره را با ائمّه (از نسل حضرت علی علیهالسلام ) برگزار میكردند ، و
سؤال از متعه ، در رأسِ فهرست سؤالات اين مناظرات (كه تاريخ آنها را براي ما حفظ كرده
است) قرار داشت .[890]
اگر تحريم متعه از حضرت علی علیهالسلام ثابت میبود ، معناي اين همه پافشاري از سوي نسل آن حضرت در دفاع از حلال بودن متعه ، چيست؟ چرا پيروان امام علی علیهالسلام به جهت قائل شدن به مشروعيّت اين متعه ، در معرض تيرهاي انتقاد و ستيزه جويی قرار گرفتند؟ و چرا به خاطر
آن ، شيعه در معرض هجوم و شبيخون قرارگرفت؟
آري ، صدور
حليّت متعه از حضرت علی علیهالسلام به طُرُق متعدد ـ نزد هر دو
فرقه ـ ثابت است و امامان مكتب «تعبّد محض» بر آن اجماع دارند . حديث منع از متعه را كه
ادعا کردهاند از امام علی علیهالسلام و ديگران است ، تنها هواداران مکتبِ اجتهاد و رأي نقل میكنند .
بارها تأكيد كرديم كه حكومت و هوادارانِ آنها میکوشیدند خواستههايشان را
بر بزرگان صحابه ـ كه با نظرات خليفه مخالف بودند ـ نسبت دهند تا از خلالِ اين سخن
(كه حضرت علی علیهالسلام و ابن مسعود و سعد بن ابي
وقّاص و ديگران نيز بر همان عقيده خليفه بودند) ، عمل
خلفا را پاك جلوه دهند .
[890]. به عنوان نمونه، بنگرید
به، عيون اخبار الرضا 1 1: 132.