بايد پرسيد : اگر
خمس حقِّ مسلمانان است ، چرا عثمان برداشت ديگری میكند و گاه به عبدالله بن اَبي
سرح و زمان ديگر به مروان بن حَكَم میدهد ؟![868]
اگر اين تأويل عثمان را مسلمانان
نمیپذيرند ، چرا بيشتر امامان اهلِ سنّت ، امروزه حقّي از خمس را
براي ذوي القربي قرار نمیدهند ؟[869]
به نظر میرسد واقعيت ، جز آن چيزي است كه اَذهان تندروان را در تقديس سَلَف ، پر كردهاند ؛
كساني كه هرگونه گفتوگو را حرام میدانند و از وارسي مواضع و ديدگاهها
میترسند و بسا اين گونه مناقشات را بي ديني
به شمار میآورند .
[868]. تاريخ طبري 2: 597؛ البداية والنهاية 7: 152؛ الكامل 2: 481.