روايت شده كه وي مسلمانان را به نوشتنِ
احكامي كه آنها را روز فتح مكّه بر زبان آورد ،[20] دستور داد ، چيست؟
يا اينكه حضرت (پس از هجرت به مدينه) به
كتابت احكام زكات و مقادير آن امر كرد و در دو صحيفه نوشته شد (كه در خانه
ابوبكر صدّيق و ابوبكر بن عمرو بن حزم محفوظ باقي ماند)[21] چه معنايي دارد؟
واين سخن پيامبر كه فرمود «اُكْتُبوا ولا حَرَج» (بنويسيد و باكي بر نوشتن حديث نيست) و
عبارات ديگري كه همسان آن است و به صراحت مسلمانان را به نوشتن و تدوين احكام و
سنّت نبوي تشويق میكند ، چه معنايي میتواند داشته باشد؟
بدینسان ،
میتوان دريافت كه كتابت و تدوين حديث ، در
عهد رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم ممنوع نبود و شيخين حديث آن
حضرت را در ايام حياتش ننوشتند ، بلكه خليفه اول پس از وفات پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم احاديث را نوشت و مُدَوَّن ساخت .
كتابت و تدوين دانش ، از چيزهايي است كه قرآن حكيم بر آن تأكيد میورزد :