responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 20

پس از آن، قیام توابین که در پی‌ندامت از عدم حمایت به موقع از امام حسین علیه السلام پدید آمد، در آن به شکست انجامید و خون توبه‌کنندگان عراقی بر این سرزمین جاری شد.
حجاج، حاکم مقتدر عراق، تمامی جریان‌های مخالف و معارض با بنی امیه را سرکوب کرد و قیام مختار این سرزمین را با ریختن خون قاتلان امام حسین علیه السلام و یارانش تسلی داد.
او به دست مصعب بن زبیر کشته شد و مصعب نیز به دست عبدالملک مروان به قتل رسید. کوفه و عراق در آخرین سال‌های حکومت بنی امیه، دست‌خوش حادثه‌های سرنوشت سازی شد. قیام عباسیان در ایران روی داد و سرانجام با پیروزی عباسیان، و استقرار آنان در عراق، این سرزمین بر شام پیروز شد؛ آرزویی که ساکنان و اهالی عراق سال‌ها در انتظار آن بودند. مرکز خلافت اسلامی دوباره به عراق بازگشت و ابتدا کوفه، آنگاه هاشمیه و سپس بغداد و سامراء تا قرن هفتم به عنوان پایتخت انتخاب شد.
در زمان خلافت هارون و مأمون، بغداد و مرو پایتخت‌های خلافت اسلامی به شهرهای پر شکوه و با عظمت تبدیل شدند. عراق تمدنی درخشان را در قرن سوم در پیش رو داشت؛ تمدنی که در آن فرهنگ عظیم اسلامی بالنده و شکوفا شد و عراق جایگاه دیرینه تمدنی خود را بازیافت. در قرن هفتم، بغداد پایتخت عباسیان و تمام سرزمین عراق دست‌خوش تهاجم مغول‌ها شد و خلافت برای همیشه از عراق رخت بربست و هولاکو، ایلخان مغول، آخرین خلیفه عباسی را در بغداد به قتل رساند.
در قرن‌های هشتم و نهم تا دوازدهم هجری، با ظهور عثمانیان در ترکیه، عراق زیر سلطه آن دولت در آمد. عثمانیان به علت پای‌بندی شدید به مذهب اهل سنت و تعصب نسبت به آن، مشکلات فراوانی را برای زائران عتبات عالیات فراهم می‌آورد و با کشور هم‌جوار خود، ایران، رابطه تیره و خصم‌آمیزی داشت. سرانجام، در جنگ اول جهانی، پس از شکست متفقین، عثمانی همانند بیماری رو به احتضار تجزیه شد و سرزمین‌های زیر سلطه آن استقلال یافت و قسمتی نیز مستعمره دولت‌های اروپایی شد. با فروپاشی عثمانی، عراق زیر سلطه انگلیس قرار گرفت. پس از چندی، عراق در 1920 م شاهد خیزش جنبش‌های مردمی و استقلال‌طلبانه علیه انگلیس شد. قیام مردم این کشور به رهبری روحانیان شیعه، به ویژه آیة اللَّه آشتیانی، علیه انگلیس اهمیت ویژه‌ای در تاریخ
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست