responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 323


نظريه صحيح در تدوين قرآن
خلاصه تمام آن چه در تمام فصول مختلف اين بخش تا به اينجا گفته شد، اين است كه نسبت دادن جمع آورى قرآن به خلفا و دوران بعد از پيامبر امرى است موهوم و پندارى است غلط و بى اساس كه با قرآن، سنت، اجماع و عقل مخالف مى باشد و طرفداران تحريف نمى توانند از اين راه، نظريه غلط و بى اساس خويش را اثبات نمايند، بلكه چنان كه در فصول پيش يادآور شديم، قرآن در دوران خود پيامبر و به دستور و نظارت وى انجام گرفته است.
اگر بر فرض، قبول كنيم كه قرآن را ابو بكر در دوران خلافتش جمع آورى كرده است، كيفيت آن به شكلى كه در اين روايات آمده است، مسلما دروغ است، زيرا جمع آورى قرآن بر پايه قطع و يقين استوار بود، يعنى آيات قرآن در اثر تواتر و نقل هاى فراوان و يقين آور در ميان مسلمانان، معروف و شناخته شده بود و همان آيات قطعى و شناخته شده كه در دل ها و سينه ها بود و مسلمانان با آن ها انس و آشنايى داشتند، در قرآن آورده شده و در يك جا جمع آورى شد.
آرى، جاى ترديد و شك نيست كه عثمان در دوران خويش قرآن را جمع آورى كرده است، ولى نه به آن معنى كه سوره ها و آيات قرآن را در يك مصحف تدوين كند و از پراكندگى به صورت مجموعه واحد در بياورد، بلكه بدين معنى كه او تمام مسلمانان را در قرائت يك قارى مخصوص، جمع و متحد نمود و تمام قرآن هاى ديگر را كه با آن قرائت مورد نظر موافق نبود، سوزاند و به تمام بلاد و شهرها نوشت كه چنين قرآن ها را بسوزانند و بدين وسيله مسلمانان را از هر گونه اختلاف قرائت نهى و منع نمود كه آن را در اصطلاح «توحيد المصاحف» مى نامند.
عده اى از بزرگان اهل سنت نيز بدين معنى تصريح نموده اند، چنانكه حارث محاسبى
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 323
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست