responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 69

و بستن پارچه كوتاهى كرد و خون بيرون آمد بايد نماز را اعاده كند، بلكه بنابر احتياط (واجب)- اگر اقوى نباشد- بايد غسل و وضو را هم اعاده نمايد. اما اگر در اثر زياد بودن خون- بدون كوتاهى- خون بيرون آيد، مانعى ندارد.

مسأله 5- اگر استحاضه از مرتبه پايين‌تر به بالاتر تبديل شود، مثل اينكه استحاضه قليله، تبديل به متوسطه يا كثيره شود يا استحاضه متوسطه مبدّل به كثيره گردد، اين تغيير به نمازى كه طبق وظيفه پايين‌تر خوانده است ضررى نمى‌رساند و لذا اعاده‌اش لازم نيست، ولى نسبت به نمازهاى بعد، بايد طبق وظيفه مرتبه بالاتر عمل نمايد و همچنين است نسبت به نمازى كه در اثناى آن اين تغيير پايين‌تر به بالاتر پيدا شود، پس بايد اين نماز را رها كرده و طبق وظيفه بالاتر از نو بخواند، بنا بر اين اگر قليله بعد از نماز صبح متوسطه يا كثيره شود نماز صبحش صحيح است و نسبت به نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشا مثل آن است كه بعد از نماز صبح مستحاضه متوسطه يا كثيره شده باشد بدون آن‌كه قبلًا قليله باشد، پس بايد در صورت اول (متوسطه شدن) يك غسل براى نماز ظهر و عصر بنمايد و در صورت دوم (كثيره شدن) دو غسل: يكى براى نماز ظهر و عصر و يكى ديگر براى نماز مغرب و عشا بنمايد بر خلاف اينكه قليله قبل از نماز صبح يا در اثناى آن، متوسطه يا كثيره شود كه بايد براى نماز صبح غسل نمايد، بلكه اگر قبل از تغيير به مرتبه بالاتر وضو گرفته باشد بايد از نو وضو بگيرد، حتى اگر متوسطه بعد از غسل كردن براى نماز صبح كثيره شود بايد از نو غسل نمايد و در آن روز كارهاى مستحاضه كثيره را انجام دهد، مثل آن‌كه قبلًا مستحاضه متوسطه نبوده است. اما اگر استحاضه از مرتبه بالاتر به پايين‌تر تبديل شود بايد براى يك نماز كارهاى مرتبه بالاتر و سپس كارهاى مرتبه پايين‌تر را انجام دهد، بنا بر اين اگر كثيره قبل از غسل كردن براى نماز صبح، قليله شود و همچنان قليله بماند بايد براى نماز صبح غسل كند و براى نمازهاى بعدى وضو كفايت مى‌كند. و اگر كثيره بعد از نماز صبح، متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر غسل كند و براى نماز عصر و مغرب و عشا وضو كفايت مى‌كند.

مسأله 6- روزه مستحاضه قليله صحيح است و در صحت آن وضو شرط نيست. اما غير مستحاضه قليله بنابر اقوى غسل‌هاى روزانه‌اش در صحت روزه‌اش شرط است. و در

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست