ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030
ﺗﻮﺳﻌﻪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﻨﺪرج در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ راﻫﺒﺮدي ﺑﺮاي ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﭼﺎﻟﺶ ﻋﺪم ﺑﺎور ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬار ﻣﻠﯽ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻧﻬﺎد ﻣﻠﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﮐﺸﻮر
ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺳﺎز و ﮐﺎر ﻣﻮﺛﺮ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ، ﻧﻈﺎرت ، ارزﯾﺎﺑﯽ در ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖاي ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﮑﺎريﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺑﻪوﯾﮋه ﺑﺎ ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﻨﻄﻘﻪ و ﺟﻬﺎن اﺳﻼم، ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﺳﺘﻔﺎده از ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺮﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ
ﻣﻌﻠﻢ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ در داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن ﺗﺎﺳﯿﺲ واﺣﺪﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺑﺮاي ﺟﺬب داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻫﻤﺠﻮار ﺑﺮاي ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﭼﺎﻟﺶ ﻓﻘﺪان زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ
ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺷﺒﮑﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﺟﻬﺎن اﺳﻼم و ﻋﻀﻮﯾﺖ در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ
48
و ﺑﻬﺮه
ETEN
ﻣﻨﺪي ﺑﻬﯿﻨﻪ از ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ
ارزﺷﯿﺎﺑﯽ از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻌﻠﻤﺎن و ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪاي ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ارزﺷﯿﺎﺑﯽﻫﺎي دورهاي در ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻤﻞ واﻗﻌﯽ آﻣﻮزش (ﺳﻄﺢ ﻣﺪرﺳﻪ و ﮐﻼس درس)
ﺟﺬب اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎي ﺑﺮﺗﺮ ﺑﻪ ﺣﺮﻓﻪ ﻣﻌﻠﻤﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮع آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﻨﻊ ﻣﻄﻠﻖ اﺳﺘﺨﺪام ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻓﺎﻗﺪ ﮔﻮاﻫﯽ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺣﺮﻓﻪاي از داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن
ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺎﺧﺼﻪﻫﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺷﺪن ﻓﻀﺎي اﺳﺘﺨﺪام ﻣﻌﻠﻤﺎن و ﭘﺮداﺧﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ و ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﺑﻪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺮﺧﻮردار از ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺣﺮﻓﻪاي در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم و ﻣﺮزي و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺪارس ﺧﺎص
داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎي وﯾﮋه ﮔﺰﯾﻨﺶ داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻌﻠﻢ از ﺑﻮم ﺑﺮاي ﺑﻮم ﺑﺮاي ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري در ﻣﺤﯿﻂ
ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻘﺶ رﻫﺒﺮي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺤﻠﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎي ﺣﺮﻓﻪاي ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز
ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎي ﻣﺠﺎزي ﻋﻠﻤﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ در ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارﺗﻘﺎءﮐﻤّﯽ و ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ در ﺣﻮزه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ و دﮐﺘﺮي ﺗﺨﺼﺼﯽ آﻣﻮزش ﺑﺮاي دورهﻫﺎ و رﺷﺘﻪﻫﺎي ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ
آﻣﻮزشﻫﺎي ﻋﻤﻠﯽ در ﺳﻄﺢ ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺎزﻧﮕﺮي در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﻄﻮح ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎي ﺣﺮﻓﻪاي ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ روﯾﮑﺮد ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﺤﻮر (ﭼﻬﺎر
دﺳﺘﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ) ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺮﺟﻌﯿﺖ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺮاي ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﻋﻠﻤﯽ و ﺣﺮﻓﻪاي از ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻋﺮﺻﻪ ﻋﻤﻞ
اﻫﺘﻤﺎم ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﻮدﺑﺎوري ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺗﻤﺪﻧﯽ از ﯾﮑﺴﻮ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺣﺲ اﺣﺘﺮام و ﻫﻤﺰﯾﺴﺘﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ و ﺗﻤﺪنﻫﺎ در ﻣﻌﻠﻤﺎن آﯾﻨﺪه
ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﮐﺰي ﺑﺮاي ﺑﻬﺴﺎزي ﺣﺮﻓﻪاي ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزي ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺷﺎﻏﻞ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دورهﻫﺎي ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت و ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮاي ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﻨﺰﻟﺖ
اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺣﺮﻓﻪاي و اﻟﺒﺘﻪ اﻓﺘﺼﺎدي.
48European Teacher Education Network
360