کنند و حقیقت را بر کسی که معرفت یقینی ندارد و بصیرتش مستحکم نیست، پوشیده دارند.
اثبات غیبت و حکمت آن
(1) به توفیق خدای تعالی میگویم که غیبتی که برای امام زمان ما علیه السّلام واقع شده است، حکمتش ثابت و حقیقتش روشن و حجّتش غالب است، به این دلیل که آثار حکمت خدای تعالی را مشاهده کرده و شناختهایم و تدبیر استوار او را در حجّتهای گذشته و در قرون ماضیه میدانیم و میدانیم که در قرون گذشته، گردنکشان چگونه بر آن حجّتها غلبه کرده و فراعنه بر آنها مستولی شدند، و امروز هم مشاهده میکنیم که ائمّه کفر به کمک اهل دروغ و دشمنی و افتراء بر همه چیز مسلّط شدهاند. با چنین وضعی، مخالفان ما میگویند که امام زمان خود را به مانند ائمّه پیش از او نشان بدهید و میگویند به قول شما پس از وفات پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم یازده امام ظاهر شدهاند و هر کدامشان، با نام و شخص خود، بین خاصّ و عامّ معروف و