نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 423
است كه هيچ راهى براى گريز از آن نمى باشد
آرزو نيز گرچه به تنهايى امر خوبى است , زيرا[
لولا الامل ما زرع زارع و ما غرس غارس شجرا و ما ارضعت ام ولدها
] 80 يعنى اگر آرزو نباشد نه زارعى به زراعت در كشتزار خود مى پردازد و نه
باغدارى به كاشتن نهال مبادرت مى كند و نه مادرى به كودك خود شير مى دهد
ليكن طولانى بودن آن همانند لباسى است كه چون از حد بگذرد , ابتدا مانع حركت
انسان و در نهايت موجب خفگى وى مى گردد شيطان قدرت آن را ندارد كه آخرت را
براى همگان انكار نمايد , او ابتدا آدميان را به آرزوهاى طولانى دنيا مشغول
مى دارد , اين آرزوها , به مرور او را از توجه به آخرت و عمل براى آن باز
مى دارد , فراموشى آخرت , به دليل وحدت مبدء و معاد همراه با فراموشى خداوند
بوده و در نتيجه ملازم با نسيان از فطرت انسانى است زيرا[
ولا تكونوا كالذين نسو الله فانسيهم انفسهم اولئك هم الفاسقون
] حشر
19 آنان كه خداى را فراموش كردند , خداوند نيز آنان را از ياد خودشان
برد با بسته شدن راه ايمان به مبدء و معاد و فراموشى از آنچه كه فطرت بدان
معترف است پندار جاودانگى و خلود زمين ظهور مى كند آدمى با اين پندار است كه
خلود خود را نيز در سايه اموال خود جستجو مى كند , و به تعبير قرآن[
الذى جمع مالا و عدده يحسب ان ماله اخلده
] همزه
3 2 گمان مى برد كه دارايى و ثروتش او را جاودان مى گرداند , و اين
همان اخلاد در زمين است كه سخت مذموم و ناپسند مى باشد از اين بيان روشن مى شود
انسان مذموم كه مورد طعنهاى مكرر قرآن است همان انسانى است كه از فطرت خود
بازمانده و با گرفتارى در طبيعت , حقيقت و در نتيجه دوام و بقاء خود را در آن
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 423