responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 385
كه يك معناى ثابت مجرد و كلى است تعددپذير نمى باشد , و ازينرو هر حكمى كه براى مفاهيم اعتبارى شرعى نظير تقدس در نظر گرفته شود براى آن حتى در هنگامى كه توسط فقيه فهميده مى شود ثابت مى باشد يعنى فهم از دين گرچه بلحاظ اصل فهم و نيز بلحاظ فهمنده كه معناى دينى در ظرف ادراك او حصول مفهومى يافت غير از خود دين است چه اينكه فهم از قرآن غير از خود قرآن است ليكن مفهوم و مدرك با حذف هرگونه اضافه به ادراك كننده يك واقعيت غير قابل تعدد است مثلا وجوب نماز يك مفهوم اعتبارى شرعى است كه به اعتبار شارع موجود مى شود و فقيه نيز از آن اطلاع مى يابد , فهم و آگاهى فقيه گرچه مربوط به هستى او و واقعيتى بشرى او است وليكن مفهوم دريافت شده صبغه دينى و الهى خود را دارد زيرا اصل وجوب نماز كه يك قانون كلى است تعدد پذير نيست در معارف غير اعتبارى انبياء و اولياء نيز هرگاه فردى به علمى از علوم آنها آگاهى پيدا كند به همان مفهومى كه در ذهن آنها موجود است آگاه مى گردد و از اينرو هر حكمى كه براى مفاهيم و معارف دينى در نظر گرفته شود همراه با آن مفاهيم حتى در موطن ذهن و انديشه افراد عادى بشر وجود خواهد داشت

البته محور كلام كاملا محفوظ است و آن اينكه مفهوم ذهنى در صورت اصابه با واقع و تطابق با آن و حذف استناد به ظرف ادراكى فقيه و مانند آن قداست دينى را داراست زيرا با تحليل مزبور همراه با حذف اضافه قانون به ادراك كننده تعدد در متن قانون راه نداشته و قداست نيز نه براى فهم و فهمنده بلكه براى مفهوم اثبات مى گردد با تحليل دقيق تر حقيقت شناخت كه مطابق با آن روح عاقل معقول

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 385
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست