نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 379
حقايقى را مى آموزاند كه هرگز از نزد خود توان دريافت آن را نداريد
اين تعاليم كه به مصداق[
و علمك مالم تكن تعلم
] نساء
113 از نزد انبياء نيز نشات نگرفته و بلكه علمى الهى مى باشد , همان
تعليم آيات و اسماء خداوند است كه شايستگى استخلاف الهى را براى آدم به
ارمغان مى آورد
موارد ياد شده نمونه هايى اندك از جريان گسترش و توسعه تفكر فلسفى در حوزه
حيات دينى جامعه اسلامى است چگونه مى توان تعقلى را كه چنين همراه و هماهنگ در
خدمت مراتب برتر معرفت يعنى وحى و رسالت عمل مى نمايد , خالى از هويت دينى
تصور نمود
حتى كسانى كه عقل را به عنوان حقيقت كاشف از جهان خارج و يا لااقل به عنوان
ذهنيتى مشترك بين آدميان قبول ندارند و آن را تنها در چهارچوب پيش فرضها و
يا سازه هاى عصرى و نسبى متغير جستجو مى كنند , نمى توانند هماهنگى مذكور را به
عنوان خصيصه مختص به دوران بارورى حيات اسلامى انكار نمايند , پس چهره دينى
فلسفه و تعقل در فضاى معارف اسلامى واقعيتى آشكار است و مواد مختلفى كه از
طريق برخورد با ديگر فرهنگها در خدمت رشد و توسعه صورت دينى تعقل درآمده است
, نه تنها مانعى براى اين مهم نبوده و بلكه با نقاديها و مراقبتهاى عقلى و دينى
مستمر به عنوان بخشى از حقايق عقلى حجيت و تقدس دينى خود را بازيافته است
غرض آنكه قداست فلسفه الهى را بايد در دو بخش جستجو كرد , نخست تعقل مبدء
, وحى و نبوت , معاد و دوزخ و بهشت كه خطوط كلى آنها را عقل با برهان درك و
اثبات مى كند دوم تعقل اسماى
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 379