نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 365
عدالت و يا تقوى در جامعه اسلامى وجود داشته باشد , مانند احكام مربوط به قبول
شهادات و جواز اقتداء و امثال آنها , اين احكام نيز ناظر به خصوصيت شخصى فرد
و يا افرادى خاص نمى باشند , بلكه احكام و قوانينى هستند كه درباره صنفى از
اصناف اجتماعى به صورت كلى بدون آن كه اين هويت صنفى منحصر به افراد خاصى
باشد , بيان شده اند , يعنى اگرچه احكام خاصى براى عدالت و يا اجتهاد وضع شده
است ليكن راه عادل شدن و يا اجتهاد در احكام فقهى , براى همگان باز است
از جمله احكامى كه افتاء , قضا و ولايت اجتماعى مسلمين مشروط به آن است عدم
فسق و بلكه احراز عدالت است مجتهد مانند پزشك نيست تا عمل به نسخه او در هر
صورت جايز و يا لازم باشد
طبيب اگر خودش امور بهداشتى را رعايت نكند و از آنچه مضر به حال اوست
پرهيز ننمايد , مريض مى تواند از تخصص او جهت بهبود خود استفاده كند , وليكن
افراد اجتماعى نمى توانند از فتوى مفتى و يا حكم مجتهدى استفاده كنند كه خود عامل
به فتاوى و احكام صادره نبوده و متخلق به اخلاق الهى نمى باشد
نكته اى كه در تتميم مطلب مزبور بايد افزود اين است كه بحث از ثبات و
تقدس مخصوص به شريعت يعنى قوانين و مقررات دينى نبوده و شامل علوم ديگر نيز
مى شود و مراد از علوم ديگر تنها علومى كه در دايره اصول دين مطرح مى گردند نظير
مبدء شناسى و يا معاد شناسى نيست بلكه مراد همه علوم نظرى يا عملى است كه اسلام
درباره آنها نظر داده است
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 365