نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 357
اين توهم پيش آيد كه اگر وجود انديشه ها و معارف ثابت براى معرفت شناسى كه
قائل به نسبيت فهم است امرى غير قابل قبول است , وجود حركتهاى علمى نيز براى
معرفت شناسى كه به ثبات و تجرد انديشه نظر مى دهد قابل هضم نيست , ليكن اين
توهم باطل است , زيرا حركتهاى علمى در اشكال و صور مختلف خود , حاصل تلاشهاى
انسان براى رسيدن به آن معارف ثابت هستند , اين حركتها با موانع و زمينه ها و
با علل و انگيزه هاى مختلفى كه دارند , اگر به ثمر برسند آدمى را به معرفتى
مى رسانند كه هيچگونه تغييرى در آن راه ندارد
معرفت جديد همانگونه كه گذشت يا در طول و يا در عرض معارف سابق است كه در
اين صورت حركتى را كه منجر به آن شده است , حركت طولى و يا عرضى شناخت
مى نامند و يا روياروى با آنچيزى است كه سابق بر آن معرفت شمرده مى شده است ,
در اين صورت است كه با يقين به صحت معرفت جديد بطلان معرفت گذشته آشكار
مى گردد
البته معرفت شناس هرگز درباره صحت و سقم قضاياى علوم مورد بررسى خود نظر
نمى دهد , او با نظر به حركتهاى تكاملى و يا حركتهاى روياروى و نزاعهاى علمى
عالمان , عوامل و انگيزه هاى پيدايش هر يك از آنها را در بستر تاريخى مختص
به خود مورد بررسى قرار مى دهد , او تنها آنجا قدرت قضا و داورى درباره قضاياى
علوم را پيدا مى كند , كه دو نظر مخالف و يا روياروى را ببيند , در اين مورد نيز
داورى او همانند حكم عالمانى كه در متن علم درگير هستند نمى باشد , او ضمن
اعتقاد به وجود راه صحيحى براى شناخت حقايق
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 357