نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 356
به عنوان مثال , گرچه خداوند , فرشتگان و يا پيامبران و نيز اصل شريعت ثابت
و مقدس باشد , گزاره هايى كه از بود و نبود خداوند و يا از حكم و قانونى از
احكام و قوانين كلى و يا جزيى شريعت , خبر مى دهند , همانگونه كه به عنوان
معرفت بشرى فاقد ضرورت و ثبات بوده و احتمال تغيير و دگرگونى در آنها راه
دارد , فاقد تقدس نيز مى باشند
از آنجا كه سلب تقدس از لوازم آشكار ديدگاه معرفت شناسى است كه بر مبناى
فلسفى نسبيت فهم به داورى معرفت شناسانه و نه فلسفى مى پردازد , و از آنجا كه
گرچه نفى ضرورت هاى علمى و دينى بصورت صريح مورد پذيرش او نيست ليكن سلب
تقدس , مورد اذعان و تصريح معرفت شناسانى مى باشد كه بر مبناى اصول موضوعى
مذكور مشى مى نمايند , بيان ملازمه آن نيازمند به مونه اى زائد نيست , و اگر
استدلال و برهانى در اين باره مورد نياز باشد , بر عهده كسانى است كه با حفظ
مبناى مذكور به تقدس معرفت دينى قائل بوده و يا وظيفه اشخاصى است كه بر
مبناى تجرد و ثبات معرفت انسانى در دفاع از تقدس و پاس از حريم معرفت دينى
به دفع شبهاتى مى پردازند كه از ناحيه منكرين تقدس بر آنها وارد مى آيد , و از
اينرو بحث بيشتر پيرامون اين مسئله بعد از بيان برخى از آثارى كه اصل موضوعى
تجرد و ثبات معرفت دينى در مباحث معرفت شناسى مى گذارد و نيز در هنگام طرح
تقدس معرفت دينى بر مبناى مذكور , مطرح خواهد شد
معرفت شناسى و تجرد معرفت
معرفت شناس اگر قائل به تجرد و ثبات معرفت باشد پذيرش وجود معارف ثابت
براى او مشكلى را ايجاد نمى كند , ممكن است
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 356