responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 332
است در دايره نفس عالم براى وصول به حقايق ثابت علوم است اين نكته پايانى نيز شايان توجه است كه سلب ترابط علوم كه در استدلال هاى گذشته مبرهن گرديد , مطلق سلب نيست بلكه سلب مطلق است , به اين معنا كه استدلال هاى اقامه شده براى نفى ادعايى است كه ترابط علوم را به صورت موجبه كليه اظهار مى دارد و سلب موجبه كليه به نفى كليت آن است و نفى كليت مستلزم سلب تمام موارد نمى باشد و به همين دليل با آن در وجود ربط و پيوند بين بسيارى از علوم و حركتهاى ذهنى و علمى خصوصا در مواردى كه اصول موضوعه از يك علم به علم ديگر منتقل مى شود همانگونه كه در جاى جاى اين نوشتار تاكنون آمده و از اين پس نيز خواهد آمد شك و ترديدى نيست , وليكن اين مقدار از ارتباط جزيى و در بسيارى از موارد يك سويه كه بين علوم مختلف وجود دارد مانع از وجود مفاهيم و قضاياى ضرورى , ثابت , بديهى و بين نمى باشد و اين مفاهيم همان حقايق علمى اى هستند كه نقش محورى و واقعى در سازمان علمى بشر داشته و بود و يا نبود ديگر دانسته ها در آنها بى تاثير است

پس هرگز نبايد پنداشته شود عباراتى كه حاكى از ربط برخى از داوريهاى يك علم با داوريهاى علوم ديگرى است كه اصول موضوعه آن علم را فراهم مى آورند , دليلى بر صدق تئورى ترابط علوم است

تئورى ترابط علوم , همان تخته پاره اى است كه در امواج خروشان شك و ترديد قرار گرفته و ساكن آن ناگزى براى نجات خود به هر خس و خاشاكى چنگ مى زند وليكن اين تخته چندان ويران و خراب است كه هيچ سلطانى را توان عمارت و آبادانى آن نيست و لذا ساكن آن را هيچ يك از اين تشبثات بهره و فايده نمى رساند لن

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست