نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 331
نتيجه تغيير و تحول همه جانبه علوم و نسبيت فهم بشرى , از طريق نقش منطق نسبت
به علوم مختلف , وارد مى شود همان است كه تحولات علم منطق بگونه اى كه براى آن
جايز است , و يا در قالب يك ترابط همگانى كه ادعايى خلاف برهان است , هرگز
مثبت تغيير علوم و تحول دانشهاى تصورى و تصديقى و در نتيجه مثبت جواز تغيير
دانشهاى بشرى و نسبيت فهم نيست , زيرا تغييرات و تحولات مذكور در محدوده ذهن
و نفس عالم براى تحصيل تصورات و تصديقات مختلف است , و از اينرو علمى
خواندن آن تغييرات نيز همانگونه كه پيش از اين گذشت جز به مجاز نيست
نفس عالم در سلوك از جهل به علم و يا حتى در سلوك از يك جهل به جهل ديگر
مطابق با قواعد منطقى حركت مى كند و اين حركت بدان معنا نيست كه بعد از وصول
به يك تصور كه متصف به خطا نمى شود و يا پس از تحصيل يك تصديق آن تصور و يا
تصديق نيز در معرض تغيير و تحول قرار گرفته و يا آن كه حكايت آن تصديق نسبت
به واقع نسبى بوده و ثبات و دوامى را كه لازمه ضرورت و يقين است فاقد باشد ,
بلكه به دلايلى كه مطرح شد علم در جميع مراتب خود مجرد و ثابت بوده و عالم آن
گاه كه به علمى از علوم دست مى يابد , هر چند كه نسبت به ديگر گزاره هاى علمى
جاهل بوده و از علم مطلق بى بهره باشد , در محدوده همان قضيه اى كه آن علم پيدا
كرده به دليل اتحادى كه بين عالم و معلوم برقرار مى شود از تجرد و ثبات برخوردار
شده و از دانشى ضرورى و يقينى بهره مى برد
بعد از آگاهى به اين كه تجرد و ثبات خصيصه علم بوده و حركات علمى و
ارتباطات و پيوندهايى كه در مسير حركات علمى
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 331