نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 257
بيرون به نظاره ترتيب الفاظ و استماع آهنگ اشعار آن نپرداخته باشد هرگز به
چنين خطايى در قضا گرفتار نمى شود
عارف بزرگوارى چون ملاى رومى , از شاگردان بنام شمس تبريزى است و شمس
تبريزى از معاصران شارح فصوص مرحوم محقق ملا عبدالرزاق كاشانى است , و آنها هر
دو از بزرگانى هست كه از طريق صدرالدين قونوى از تعليمات ابن عربى بهره برده
اند
تفاوت معرفت اين گروه با كلام اشعرى چندان عظيم و بسيار است كه از ديد
معرفت شناس عارف مخفى نمى ماند
اشعرى مدعى ديدار خداوند در قيامت با چشم حسى و ظاهرى است و عارف مشاهده با
چشم ظاهر را محال مى داند اشعرى قائل به جبر است و عارف قائل به توحيد افعالى
است , فاصله جبر و توحيد افعالى چنان نيست كه به فاصله زمين و آسمان و يا
فاصله دوزخ و بهشت تشبيه شود , اين فاصله فاصله بود و نبود و فاصله وجود و عدم
است
ملاى رومى كه قائل به توحيد افعالى است هرگز منكر نظام على نيست , آن مشهد كه
او شاهد آن است مشاهده محضر علت العلل است و آن كس كه علت العلل را مشاهده
مى كند بى آنكه علل و اسباب را كاذب بخواند نه خود به علل و اسباب سر مى سپارد
و نه ديگران را به سر سپردن به آنها دعوت مى نمايد , زيرا در اين شهود عليت به
تشان باز مى گردد و تمام موجودهاى امكانى سمت آئينه هاى گوناگون داشته و در حد
مجارى فيض قرار دارند
اشعرى با انكار عليت آن را به جرى عادت ارجاع مى دهد و عارف با صعود بر
عليت به خرق عادت مى پردازد
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 257