نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 24
نابودى علم و حصول جهل است تحصيل علوم مختلف نسبت به ابعاد متفاوت واقعيت
غير از تبديل علم سابق و نسبى بودن آن است تفاوت اشكال اول و چهارم
اشكال پنجم
280
تجرد و غير مادى بودن علم دليلى بر عصرى و نسبى نبودن آن است علم عبارت از
حضور بوده و اشياء مادى در غيبت از يكديگرند
اشكال ششم
281
انديشه هايى كه نه تنها در چهارچوب پيش فرضهاى پيشين نيستند بلكه بطلان و
نابودى آنها را فراهم مى آورند توانايى براى تحصيل انديشه هاى بى ارتباط و يا
مناقض نسبت به انديشه هاى پيشين
اشكال هفتم
283
تغيير و دگرگونى در عالم و ثبات علم حركتهائى كه در تحصيل و بسط يك علم واقع
مى شوند هيچ يك حركت در علم نمى باشد و چون به نتيجه علمى خاص منجر مى شوند
حركت علمى ناميده مى شوند از برخى قواعد علمى كه مربوط به حركتهاى مختلف انسان
است عصرى و نسبى بودن علم ثابت نمى شود
اشكال هشتم
287
قرين بودن تحول در يك معرفت با تحول در تمامى ابعاد معرفتى با چند استشهاد
جزيى و يا تشبيه شاعرانه قابل اثبات نيست
اشكال نهم
288
در تشبيهاتى كه براى نظامواره بودن معرفت ارائه مى شود تحقق مشبه و مشبه به
محال است تمامى عناصر هيچ منظومه نمى تواند نسبى باشد
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 24