responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 23

انحصار كسى است كه به همه حقايق آشنا است شناخت حقيقى كسى كه به همه حقايق آشناست مختص به كسى است كه به همه حقايق آشنا باشد حقيقتى به نام پيشرفت و واقعيتى به اسم تكامل

نقد نسبيت

275

نسبى بودن شناخت يك قضيه فلسفى است

اشكال اول

276

عنوان رئاليسم پيچيده براى نسبيت فهم تلاش براى پنهان داشتن شكاكيت است با استناد نسبيت به فهم راهى براى فهم و يا تفهيم باقى نمى ماند پيچيدگى نظام معرفتى و يا نقش ابزارى و كاربرد عملى خصيصه ارائه و حكايت را تامين نمى نمايد موكول كردن شناخت حقيقى به آينده اثرى در وضعيت موجود معرفت بشرى نمى گذارد

اشكال دوم

278

نسبى بودن فهم بشرى فهم قائلين به نسبيت را نيز در معرض ترديد قرار مى دهد نسبى بودن فهم به نسبى بودن حقيقت منجر مى شود

اشكال سوم

278

اثبات اصل واقعيت و تحقق آن يك فهم بشرى است نسبيت فهم به سفسطه و ترديد در اصل واقعيت منجر مى شود براى گريز از سفسطه بايد احتمال هرگونه ترديد نسبت به اصل واقعيت براى هميشه منتفى شود

اشكال چهارم

279

خصيصه ذاتى علم ارائه و حكايت خارج است تغيير در ارائه به معناى

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست