نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 192
كرده و در انسان قرار گيرد بلكه به نحو تدلى و تجلى است و لذا سير وجودى او در
قوس صعود از نشاه طبيعت شروع شده و به لدن يعنى نزد خداوند ختم مى گردد , چه
اين كه در قوس نزول نيز از نزد خداوند آمده تا منطقه طبيعت امتداد مى يابد
روح انسان , پيك خداوند است كه چون به طبيعت رسد پيام خدا را بگوش اهل
طبيعت مى رساند و او را مشتاق ملاقات خداوند كرده و همراه خود مى برد , به همين
دليل انسانى كه در پرتو شعاع آن قرار مى گيرد تمام وجودش يعنى جسم و جانش , همه
لدنى و الهى مى گردد به اين معنا كه جسم او نيز هم چون جانش مترنم به توحيد
گشته و تسبيح و تقديس خداوندگار را مى نمايد
سالار شهيدان حسين بن على ( ع ) روحى و ارواح العالمين له الفداء , در فرازهاى
دعاى عرفه آنجا كه جريان توحيد و عجز از شكر نعمتهاى خداوند را طرح مى نمايد ,
اقرار به آن را از جان و جسم خود به يكسان نقل كرده و مى فرمايد :
([
و انا اشهد يا الهى بحقيقه ايمانى و عقد عزمات يقينى و خالص صريح توحيدى و
باطن مكنون ضميرى و علائق مجارى نور بصرى و اسارير صفحه جبينى و خرق مسارب نفسى
و خذاريف مارن عرنينى و مسارب سماخ سمعى و ما ضمت و اطبقت عليه شفتاى و
حركات لفظ لسانى و مغرز حنك فمى وفكى و منابت اضراسى و مساغ مطعمى و مشربى و
حماله ام راسى و بلوغ فارغ حبائل عنقى و ما اشتمل عليه تامور صدرى و حمائل حبل
و تينى و نياط حجاب قلبى و افلاذ حواشى كبدى و ما حوته شراسيف اضلاعى و حقاق
مفاصلى و قبض عواملى و اطراف اناملى و لحمى ودمى و شعرى و بشرى و عصبى و
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 192