responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 152
معرفتهاى دينى متكى بر دو نظر درباره غيب است دين شناس و معرفت شناس اگر هستى را مجموعه اى متغير بداند , هرگز نمى تواند به دينى ثابت ايمان بياورد و اگر به وجود غيب پى ببرد , طريق تحصيل معرفت ثابت دينى و ايمان به آن را بر جان خود مى گشايد , و هيچ معرفت شناسى نمى تواند مبناى معرفت شناسانه خود را به بهانه اين كه او تنها ناظر بازى دينداران است پنهان نمايد , زيرا تماشاگرى كه ناظر به بازى بازيگرانست آن گاه كه در صدد قضا و داورى بين بازيگران صحنه بر مى آيد داخل در بازى معرفت شناسانه شده و در نتيجه بازى او بازى داورانه است , و در اين بازى او نيز ناگزير قوانين و ضوابط خاص را رعايت مى كند , پس بازى او كه همان داورى بين بازيگرانست از قوانين پذيرفته شده از ناحيه او رنگ مى پذيرد

آن كس كه در بازى نقش داورانه خود را ايفا مى كند مى تواند در بازنگرى مجدد , قوانين بازى خود را بازيابى كرده و بررسى نمايد , و اگر او به دليل استغراق در بازى از اين مهم غافل بماند ديگران مى توانند نقاط خطا و ضعف او را شناسايى نموده و بازگو نمايند , قوانينى را كه معرفت شناس در هنگام قضا و داورى خود رعايت مى كند اگر قوانين مبتنى بر ادراك حسى و فرضيه هاى اثبات نشده قبلى باشند نتيجه قضا و داورى او منجر به انكار ثبات معرفتهاى دينى و ارجاع ديندارى به گرايش هاى فردى و قومى است , و اما اگر قوانينى كه معرفت شناس در حين قضا و داورى خود رعايت مى كند متكى بر اثبات جهان غيب و ادراك حقايق ثابت و ازلى باشند نتيجه قضا و داورى او نيز ثبات معرفت دينى و وجود ايمان يقينى است البته در اينجا دو مطلب است يكى آنكه معرفت شناسى علم استدلالى است و

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست