نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 109
قوانين آن نيز بدست اوست , از خداوند سبحان , همان گونه كه در سوره شريفه حمد
آمده است با عنوان مالك يوم الدين , ياد ميشود و از كفار نيز كه دين خدا را
انكار مى كنند , با عنوان منكرين آن روز نام برده ميشود[ :
ارايت الذى يكذب بالدين
] ماعون
1
مكان ظهور دين را مدينه نيز مى گويند , البته اين بر آن اساس است كه كلمه
مدينه از دين اخذ شده باشد , و حرف ميم جزء حروف اصلى آن نباشد
در صورت اشتقاق كلمه مدينه از[ دين] علت تسميه يثرب به مدينه نيز اين
است كه رسول الله ( ص ) كه دين مجسم و ممثل بود در آن شهر زندگى كرده و احكام
اسلام را در آنجا پياده مى نمود , و نيز بدان جهت است كه اهل بيت طهارت و
عصمت كه عترت آن پيامبر بزرگوارند در آن شهر رشد كردند , اميرمومنان على عليه
السلام در شان اهل بيت گرامى مى فرمايد[ :
و عترته خير العتر و اسرته خير الاسر و شجرته خير الشجر نبتت فى حرم و سبقت
فى كرم لها فروع طوال و ثمر لاينال
] ( 45 )
يعنى عترت پيامبر بهترين عترتها و خانواده او برترين خانواده ها است درخت
پيامبر نيكوترين درختهاست چون در حرم روئيد و در كرم سر كشيد شاخه هاى آن طويل
و ميوه هايش رفيع است چندان كه در دسترس هر كس نيست بلكه تا از سر كرم خم
نشوند دست سائل از آنها بهره اى نمى برد
و اگر اشتقاق كلمه مدينه از مدنيت و تمدن باشد باز مدينه پيامبر ( ص ) از
آنجهت كه مهد تمدن است مدينه خواهد بود
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 109