نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 108
قرآن كريم با احترام به دعوت و كتاب انبياء گذشته است كه اهل كتاب را
مخاطب قرار داده و مى فرمايد[ :
يا اهل الكتاب تعالوا الى كلمه سواء بيننا و بينكم ان لا نعبد الا الله و لا
نشرك به شيئا و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا
] آل عمران
64 يعنى اى اهل كتاب بسوى كلمه توحيد و عبوديت خداوند كه
مشترك بين ما و شما است فراز آئيد و نسبت به خداوند شريكى نگيريم و يكديگر
را ارباب و مدبر خود قرار ندهيم
تعبير از امت هاى موحد غير اسلامى به عنوان اهل كتاب بمنظور جذب و همراه با
حمايت و مهربانى و تشويق نسبت به آنها استعمال مى شود , و اما در مواردى كه سخن
از تحريف و بيان ضلالت و عدم هدايت آنها است با عناوين يهود و نصارى از آنها
ياد مى شود
ظرف ظهور دين
چون دين مشتمل بر مجموعه قوانين و مقرراتى است كه اجبارى محض نبوده بلكه
متكى به حقايق تكوينى پايدار و ثابت اند , از اينرو همه اين مجموعه همراه با
آن حقايق در ظرف خاص ظهور مى كند , و هنگام ظهور آن را يوم الدين مى گويند , و
آن روزى است كه در آن جزاى تبهكاران مطابق عمل آنها و پاداش نيكوكاران بيش از
آنچه كرده اند داده مى شود[
فمن جاء بالحسنه فله عشر امثالها
] انعام
160
پس هر آن كس كه عملى نيك آورده باشد , ده چندان آن پاداش دريافت مى دارد
آن روز كه ظهور دين است هنگام آشكار شدن تاويل قرآن و باطن آن مى باشد , از
اينرو خداوند از آن روز بدينصورت خبر مى دهد كه[ يوم ياتى تاويله] اعراف
53 يعنى روزى است كه تاويل قرآن آشكار مى شود و چون صاحب اصلى دين خداوند است
و اجراى
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 108