سه نظر درباره ارتباط حوادث با گذشته 381
اعتقاد به قضا و قدر مستلزم جبر نیست 384
توجیه آزادی و اختیار در عین حکومت قضا و قدر 385
قضا و قدرهای حتمی و غیر حتمی 386
قانون علیت عمومی 387
فرضیه غلط درباره تغییر سرنوشت 389
فرضیه صحیح درباره تغییر سرنوشت 389
آیا ممکن است اراده و عمل انسان موجب تغییراتی در الواح ملکوتی بشود؟ 390
موجوداتی که امکان بیش از یک نوع از وجود دارند و موجوداتی که امکان بیش از یک نوع از وجود ندارند 391
سرنوشتهای گوناگون و امکان جانشین شدن آنها بجای یکدیگر 392
امتیاز بشر و برخورداری او از نوعی آزادی که خاصّ خود اوست 394
سؤال از رسول اکرم درباره دوا و حرز از نظر قضا و قدر 395
علی (ع) از سایه دیوار کج حرکت میکند و به کسی که از نظر قضا و قدر اعتراض میکند پاسخ میگوید 396
طرز تفکر مسلمانان صدر اول اسلام 396
اعتراض ابو عبیده جرّاح به عمر درباره فرار از طاعون و پاسخ عمر 397
سرچشمه این تعلیمات خود قرآن است 398
تغییر ناپذیری در طبیعت 399
نظامات لا یتغیر از نظر قرآن 399
تفسیرهای دیگر درباره قضا و قدر حتمی و غیر حتمی 401
تأثیر عوامل معنوی 405
چون قضا آید نماند فهم و رأی 407
تفسیر احادیثی که میگوید: چون قضای الهی بیاید همه اسباب و علل از کار میافتد 409
ریشه قرآنی این احادیث 410
تفاوت حسّاس میان عقیده قضا و قدر الهی و جبر مادی 412
اعتقاد به قضا و قدر الهی آنطور که اسلام تعلیم میدهد اراده و همّت را مضاعف میکند 412
منطقی که در تمام جهان از مختصّات قرآن است 414
پاسخ عجیب و عمیق امیر المؤمنین در جواب کسی که از استطاعت سؤال کرد 418
سطح عالی منطق اسلام در معارف الهی 420
اسلام با منطق عالی خود، اکابر متکلّمین را پشت سر میگذارد 420
ناتوانی احمد امین مصری از درک منطق اسلام 421
نظر گوستاولوبون و انتقاد آن 421
نظر ویل دورانت و دومینیک سوردل و انتقاد آنها 422
مستشرقین، معتزله را تمجید میکنند 423
چه چیز سبب شد که مسلمین درباره قضا و قدر و جبر و اختیار بحث کنند؟ 424
مستشرقین سرچشمه عقیده جبر را اسلام، و سرچشمه عقیده آزادی و اختیار را جهان مسیحی میدانند 424
انتقاد از نظر مستشرقین 425
اشتباه عجیب «دوزی» مستشرق معروف هلندی 426
بحثی حدیثی 428
حدیثی از اهل سنّت و حدیثی از شیعه در تفسیر دستور پیغمبر درباره فرار از طاعون و وبا 428