چرا مسلمانان به قهقرا برگشتند؟ 350
آنچه لازم است مقدّمه این سلسله مباحث قرار گیرد 350
طبیعت زمان از نظر فلسفه تاریخ 351
علل انحطاط مسلمین در سه بخش 352
پارهای از عقاید و افکار اسلامی که متهم و مسؤول شناخته شدهاند 353
عناصری از اخلاق اسلامی که انحطاط آور خوانده شدهاند 354
برخی مقرّرات اسلامی از این نظر 354
آیا خصائص و ممیزات روحی ملل اسلامی عامل انحطاط مسلمین بوده است؟ 355
دو طبقه متنفّذ و مسؤولیتهای آنها از این نظر 355
عوامل بیگانه 355
مجموع موضوعات و مباحثی که لازم است بررسی شود 356
درخواست نویسنده از فضلا و نویسندگان سخنان واشنگتن ارونگ امریکایی درباره تأثیر اعتقاد به قضا و قدر در انحطاط مسلمین 358
انتقاد سخنان واشنگتن ارونگ 359
چرا در این رساله از تعرّض بعضی شاخهها و فروع خودداری شده است؟ 362
رعب و هراسی که از شنیدن نام قضا و قدر و سرنوشت پیدا میشود 365
سه فرض در باب سرنوشت 366
مسأله سرنوشت از زمان پیغمبر در میان مسلمانان مطرح شده است 366
جنبه عملی و عمومی این مسأله 366
آیات قرآن در زمینه سرنوشت 369
آیات قرآن در زمینه اختیار و اراده 370
آیا میان این دو دسته از آیات تعارض است؟ 372
معتزله طرفدار اختیار و اشاعره طرفدار جبر میشوند 372
اصطلاح «قدری» 372
دو نوع تعارض 373
در قرآن تعارض وجود ندارد 374
آثار سوء عقیده جبر 375
استفاده سیاسی از عقیده جبر در زمان بنی امیه 375
معبد جهنی و غیلان دمشقی با عقیده جبر مبارزه میکنند 376
سخنان شبلی نعمان 376
مأمون و معتصم به حمایت معتزله، و متوکل به حمایت اشاعره برمیخیزند 376
مسیحیان اروپایی به استناد عقاید اشاعره، اسلام را مذهب جبری و عامل انحطاط مسلمین میخوانند 377
دفاع سید جمال الدین اسد آبادی از عقیده قضا و قدر اسلام و تفکیک آن از عقیده جبر 377
مسأله سرنوشت همواره به صورت یک عقیده فکری مورد توجه بشر بوده است 378
فلسفه مادی و سرنوشت 378
جبر و توحید، اختیار و تنزیه 379
مباحثه غیلان دمشقی و ربیعة الرأی 379
مباحثه ابو اسحاق اسفراینی و قاضی عبد الجبار معتزلی 380
لغت قضا و قدر 381