responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس‌های اسفار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 21

غیر بودن حالی با حال دیگر. «مغایرت حالی با حالی» و «خروج از حالی به حالی» دو مفهوم هستند ولی یک مصداق دارند. پس حرکت عین خروج از حالی به حالی و در عین حال عین غیریت حالی با حالی است. پس این ایراد شیخ وارد نیست.

شیخ از بعضی نقل کرده است که گفتهاند حرکت عبارت است از «طبیعت نامحدود». شیخ گفته است این هم یک تعریف حسابی نیست؛ «طبیعت نامحدود» یعنی چه؟! بعد گفته است این تعریف شامل خود کلمه «لا نهایت» هم میشود. آیا «لا نهایت» هم یعنی حرکت؟ اگر گفتیم ابعاد عالم غیر متناهی و لا نهایت است، آیا معنایش حرکت است؟ زمان را ما لا نهایت میدانیم. آیا زمان عین حرکت است؟

زمان مقدار حرکت است نه عین حرکت، پس این تعریف درست نیست.

مرحوم آخوند در اینجا به قول حاجی حتی کلمه را هم تأویل میکند. آنها گفتند حرکت طبیعت نامحدود است. لفظ طبیعت از آن الفاظی است که در فلسفه به معانی متعدد به کار برده میشود و یکی از معانیاش طبیعت جوهری است. فوراً مرحوم آخوند این تعریف را این گونه حمل کرده که ما در محل خودش خواهیم گفت که طبیعت جوهری، خودش متحرک است و عین حرکت است. کأنه میخواهد بگوید شاید آن کسانی که گفتهاند «حرکت، طبیعت نامحدود است» مقصودشان از طبیعت، مطلق ماهیت نبوده بلکه مقصودشان طبیعت جوهری بوده است. این هم یک توجیه و تأویلی است ولی هیچ ضرورتی به این توجیه و تأویلها نیست.

تا اینجا چند تعریف مطرح شد. در وسط این تعریفها یکدفعه مرحوم آخوند تحت عنوان «عقدةٌ و حلٌ» به اشکال، شبهه و به عبارت دیگر تشکیکی از امام فخر رازی [1]


[1]. فخر رازی قهرمان تشکیک است و فکرش فوق العاده در این مسائل قوی است و تشکیکات او هم فوق العاده به فلسفه خدمت کرده، چون ناخن میزده و از همین ناخن زدنها خیلی حرفها پیدا شده است. میگویند:«إنّ حیاة العلم بالنقد و الرد». در علم، مثل هر چیز دیگر، اگر بنا بشود که بحث و نقد و انتقاد و ایراد نباشد، عیبها رفع نمیشود و حرفهای جدیدتر پیدا نمیشود. فخر رازی اگرچه معمولًا یک نقش منفی در مسائل داشته و کمتر فکر اثباتی دارد ولی همان فکر منفیاش خیلی کار کرده است. از جمله دیگر خصوصیات او این است که به شجاعت معروف است و شاید تا انسان شجاع نباشد، [این گونه] تشکیک نکند. او شخصیتهای گذشته را به چیزی نمیگیرد که بعد به خودش جرأت ندهد که ایراد کند به این دلیل که بزرگان چنین گفتهاند و ما را نرسد که به حرفهای آنها ایراد بگیریم! نه، خیلی شجاع است و حتی در تفسیرش هم این شجاعت را اعمال کرده است. گفته شده است که او از همه مفسرین در این جهت شجاعتر است که در خودش قدرت طرح اشکالات را میبیند و همیشه اشکالات را میشکافد که البته در مقام جواب هم برمیآید. حال جوابها را هم خیلی خوب داده باشد یا نداده باشد، مسئله دیگری است. حتی در همان تفسیرش هم اینطور نیست که اگر اشکالی به ذهنش بیاید، سَنبل کند و رد بشود. خلاصه در همه جا اشکالات را طرح کرده و در مقام جواب هم برآمده است.

نام کتاب : درس‌های اسفار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 21
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست