responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 397
بداند، رفتاري آمرانه خواهد داشت و در صورتي که قدرتش را ناشي از پيروان خود و انسان را موجودي خودجوش و مسئوليت پذيري بشناسد، سبک دموکراتيک در پيش خواهد گرفت، البته سبک هاي ديگري نيز ميان اين دو حالت وجود دارد. [1] تفاوت سبک هاي گوناگون مديريتي به دو عنصر مهم، يعني توجه به توليد و توجه به افراد بستگي دارد؛ در برخي از سبک ها و رفتارهاي مديريتي به هر دو عنصر توجه مي شود و در پاره اي ديگر، به يکي از آن ها عنايت بيش تري مي گردد. با اين بيان، برخي از سبک هاي مديريتي به شرح ذيل اند:

1. حداقل تلاش براي انجام کار، تا حدي که ضامن عضويت در سازمان باشد.

2. تنظيم کارها به صورتي که دخالت عواطف انساني در کارايي سازمان به حداقل ممکن کاهش مي يابد.

3. ايجاد توازن بين روحيه ي خوب در افراد و انجام کار.

4. توجه کافي به احتياجات افراد براي ايجاد حسن روابط، و در نتيجه به وجود آمدن محيط دوستانه در سازمان و انجام کارها از روي صبر و حوصله.

5. واگذاري امور به افراد متعهد و ايجاد روابطي مبتني بر اعتماد و احترام بين افراد که نتيجه اش همبستگي و شرکت آنان در عملي کردن هدف هاي سازمان يافته است. [2]

تحقيقات نشان مي دهد که در برخي سيستم ها و سبک ها مديريتي، اعتماد و اطمينان به زيردستان وجود ندارد و بيش تر تصميم ها و تعيين اهداف در رده ي بالاي سازمان اتخاذ مي شود و بر اساس سلسله مراتب ابلاغ مي گردد و زيردستان مجبور به کار مي شوند و ترس و تهديد و تنبيه بر محيط کار حاکم است؛ پاداش ها در راستاي ارضاي نيازهاي جسمي و ايمني است؛ کنترل به طور متمرکز از سطوح بالا انجام مي گيرد و سازمان غير رسمي مخالف اهداف سازمان شمرده مي شود؛ از اين رو اين سيستم کاملاً آمرانه است.

در سيستم و سبک ديگر مديريتي، که به سيستم مديريت دل سوزانه معروف است، مديريت، اعتماد و اطمينان نسبتاً زيادي به زيردستان دارد؛ تصميم هاي جزيي در


[1] ر. ک: همان، ص 202

[2] همان ، صص 204- 205

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 397
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست