جهان است. قرآن کريم در آيات بسياري، انسان را به تعقل و تفکر و تدبّر دعوت
مينمايد و بر به کارگيري اين نيروي شگفتانگيز تاکيد فراواني دارد. عقل
مرکز سنجش و وسيلهي ادراک و استدلال و عامل هدايتگر انسان در مواقع حيرت و
سرگرداني است. عقل ميزان و ملاک تکليف مسؤوليت انسان در مقابل خدا و
مردم، حجت باطني، تشخيص دهندهي حسن و قبح، و دشمن جهل و هواي نفس است.
در کشاکش گرايشهاي فطري و ميلهاي غريزي، عقل و هواي نفس
همواره با يکديگر در جدال و ستيزند. اگر هواي نفس بر عقل غلبه يابد و آن را
اسير خود کند، باعث انحراف انسان از حق گرديده و موجبات سقوط و شقاوت ابدي
وي را فراهم ميسازد، اما اگر به عقل ميدان داده شود تا بر هواي نفس تسلط
يابد، با به کارگيري آن در جهت تربيت و پرورش نفس، انسان رشد مييابد و شرح
صدر پيدا ميکند و زمام امور خويش را به دست ميگيرد و همواره خدا را ناظر
بر اعمال خوش ميبيند؛ و هر عمل و عکس العملي را بر طريق رضايت خداوند
انجام ميدهد، و اين جاست که انسان به مقام والاي اولو الباب دست مييابد؛ و
انسانِ صاحب لب و خرد از هدايت ويژهي الهي برخوردار است، و اين، او را به
سعادت جاوداني رهنمون ميگردد.
بنابراين، در تعليم و تربيت قرآني هدايت و رشد انسان درگروه پرورش
قوهي عاقله، از جمله قدرت استدلال و تفکر است، چرا که عدم تعقل و تفکر
موجب احاطهي زشتيها و پليديها بر وجود آدمي است. به آياتي در اين زمينه
توجه ميکنيم.
وَ يجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَي الَّذِينَ لاَ يعْقِلُونَ[1]؛ و خداوند، پليدي را بر کساني که خرد خويش را به کار نمياندازند، مقرر ميسازد.
اِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنَدَ اللهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِينَ لاَيعْقِلُونَ[2]؛ البته بدترين جنبندگان نزد خدا، کرها و گنگهايي هستند که نميانديشند.
به کار نينداختن عقل و نينديشيدن، سبب شقاوت و هلاکت ابدي انسان خواهد شد:
وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ اَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِي اَصْحَابِ السَّعِير[3]؛ (در قيامت) ميگويند: اگر