از آن لحظه ايكه حق را بمن ارائه كردند , من حق را ديدم , حق مشهود من شد در
او شك نكردم , با توجه باين جمله كه فرمود
فانى و لدت على الفطرة [1] من بر فطرت توحيد , متولد شده ام از آن لحظه كه حق را ديد , حق به او
نشان داده شد , شك نكرد , خواه حق در حكمت نظرى , خواه حق در حكمت عملى .
روى اين نكات بنا شد تشريح حكمت نظرى و حكمت عملى را از بيان انسان كاملى
كه در هر دو حكمت كامل است نقل كنيم .
با توجه به اين مطلب يعنى حكمت نظرى و حكمت عملى و فرق بين ايندو حكمت ,
با عقل نظرى و عملى و مطلب دوم سر انتخاب اين بحث از بيانات اميرالمؤمنين
, آنگاه مى پردازيم به مسائلى كه در حكمت نظرى از حضرت على ( ع ) بيادگار مانده
است .
نظام آفرينش بر اساس عليت :
در جلسه قبل از بيان حضرت , استفاده شد كه جهان خلقت و آفرينش و نظام هستى
بر اساس نظام علت و معلولى است . فرمود :