نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 78
است ، متفاوت مي باشد .
ضرورتي که عقل نظري در قضاياي اوّلي ادراک مي کند ، ضرورت علمي است
؛ به اين معنا که ناظر بر حمل محمول بر موضوع و عقد بين آن دو است ، به
گونه اي که ذهن راهي براي گريز از آن نمي يابد . اين ضرورت عين آن ضرورتي
که در برابر امکان و امتناع ، به عنوان وصف رابط و جهت قضيّه است ، نيست ،
بلکه ناظر به نفس پيوند محمول و موضوع با حفظ کيفيت مأخوذ در آن ، اعم از
امکان ، امتناع يا وجوب بوده و تنها مشعر به حتميّت صدق قضيه است .
نفس در قضاياي اولي راهي براي ابطال قضيه و اظهار کذب آن نمي يابد ؛
يعني هر گامي را که در اين جهت برداشته مي شود ، مبتني بر صدق اصل قضيّه
مفروض مي يابد ، چنان که راههاي استدلال بر آن را نيز مسدود مي بيند ؛ يعني
با فرض مجهول بودن که فرض محال است ، راهي براي علم به آن نيز باقي نمي
ماند ؛ نظير امتناع اجتماع نقيضين که ضروري الصدق و گزاره اي بالضرورة راست
است .
امتياز يقين علمي از يقين روانشناختي
تحليل و تعريف فوق درباره معلومات اوّلي که در حقيقت تنبيه به
واقعيت آشکار و ضروري آنهاست ، ريشه اشکالات مختلفي را که ممکن است نسبت به
قضاياي اوّلي وارد شود ، مي خشکاند ، زيرا در اين بيان که مورد توجه حکماي
اسلامي است ، به يقين رواشناختي يک فرد يا يک جمع ، و به پذيرش فردي يا
اجتماعي اشخاص که متکي به تلقينات ذهني يا عادتهاي قومي افراد است ، اعتماد
نشده است تا به فقدان عادت و ذهنيت مشترک ميان همه افراد يا اقوام ، يا به
قابل تحصيل نبودن ذهنيت مشترک همه آدميان اشکال شود ، يا اينکه از دليل
صدق اجتماع عام آدميان يا دليل صدق باور و يقين رواشناختي فردي خاص سؤال
شود و ربط ميان يقين به چيزي و
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 78