نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 72
آورده است .
وقتي انسان ، يعني عالم ، امري را تصور مي کند ، آن را متصور و
معلوم ، اگر در خارج وجود داشته باشد ، داراي آثار فراواني خواهد بود ؛
ليکن معلوم در فضاي ادراک و علم ، هيچ يک از آن آثار را ندارد و خود تصور
با اين که فاقد آثار خارجي و عيني متصوَّر است ، داراي آثار ديگري است که
به وجود عيني و واقعي معلوم مربوط نيست ؛ مانند اين که گاه تصور يک شيء سبب
نشاط ، شادي و خنده شده و يا اشک شوق بر ديده مي نشاند و گاه ديگر سبب غم و
اندوه مي گردد يا حتى مرگ و زوال انسان را به دنبال مي آورد .
خبر سوختن ثروت و دارايي يک فرد ، اگر به جمعي برسد که صاحب ثروت
نيز در ميان آنان است ، همه آن افراد به سوختن اموال آن فرد علم مي يابند .
حقيقت سوختن به جهان واقع و عالم عيني مربوط است و ممکن است در خارج
سوختني واقع نشده و خبر نيز از اين جهت دروغ باشد و تصور سوختن که در ذهن
افراد حاصل مي شود ، فاقد آثار سوختن خارجي ، نظير حرارت ، سوزندگي و ...
است ، به همين دليل سوختني که در ذهن تصور شده موجود به وجود خارجي نيست ؛
ليکن اين تصور در وجود هر کس يک اثر واقعي و خارجي مي گذارد ؛ مثلاً صاحب
ثروت با شنيدن آن مريض مي شود و يا قالب تهي مي کند و ديگران با شنيدن خبر
در صدد رعايت احتياط هاي لازم نسبت به اموال خود بر مي آيند تا گرفتار حريق
نشود . همين گزارش و تصور براي دشمن حسود و عنود ، آرامش کاذب را به همراه
دارد .
آن وجود واقعي و خارجي اي که منشأ اثر در نفس و موجب خنده يا گريه و
سبب بهبودي يا مرض و مرگ انسان مي شود ، بدون شک وجود حقيقي و خارجي مفهوم
يا ماهيتي که ادارک شده ( مانند سوختن ) نيست ، زيرا در اين صورت بايد
آثار واقعي و خارجي همان ماهيت را که سوزندگي است ، داشته باشد .
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 72