responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 46

راه اثبات معلوليت

عميق ترين راه براي اثبات معلوليت هر چيزي ، همانا تحليل عقلي ذات آن چيز است که اگر چيزي عين هستي محض نبوده و واقعيت مطلق عين ذات او نباشد ، چنين چيزي اگر بخواهد هستي يابد و از واقعيت برخوردار گردد ، حتماً به سبب غير است ؛ خواه آن چيزي که هستي محض نيست ، محتاج باشد يا عين حاجت . البته تغيّر هر چيزي ، اعم از دفعي و تدريجي و حدوث آن ، اعم از ذاتي و زماني ، نشانه هاي معلول بودن خواهند بود و چيزي که داراي حدوث ذاتي است ، چون در مقام ذات لا اقتضاست ، نه وجود در ذات او مأخوذ است و نه عدم ، در هر حال نيازمند به مبدأ فاعلي خواهد بود ؛ ليکن احتياج او به فاعل در طرف وجود بالذات ، و در طرف عدم بالعرض است ؛ يعني نبودِ علت وجود آن چيز براي تحقق عدم او کافي است و هرگز معدوم شدن آن چيز محتاج سبب خاص نيست .

تحليل ياد شده ، در جهت شناخت سرّ معلوليت اشيا اين ثمر سودمند را به بار مي آورد که موجودي که هستي محض عين ذات اوست ، معلول نيست ، بنابراين اصل، هستي مساوي و مساوق معلوليت نيست ، بلکه چنان که در متن کتاب بيان شده ، هر چيزي که عين هستي صرف نباشد ، معلول است .

فرق عميقي که الهيون با ماديون دارند ، تنها در اين نيست که هر دو قائل به عليت و معلوليت عمومي جهان بوده و هر دو براي عالَم مبدأ قائل هستند ؛ ليکن فقط در وصف آن مبدأ اختلاف دارند ، به طوري که الهيون آن مبدأ را ذي شعور مي دانند و ماديون آن را مادّه فاقد شعور مي پندارند ، بلکه تفاوت عميق آنان در اين است که الهيّون براي جهان آفرينش مبدأ فاعلي قائل هستند و ماديون براي آن فقط مبدأ قابلي قائل اند ، زيرا ماده - که مبدأ قابلي است نه فاعلي - با تطوّر و تحول و

نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست