نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 33
آيد ، حتماً بيرون آورنده ناظم ، مدبّر و هوشياري عهده دار استخراج آن ها بوده است ، نه تصادف » .
حال اگر اين مثال به خوبي بررسي شود ، معلوم خواهد شد ، صورت هاي
ديگري که در آن مطرح است ، هر کدام داراي چنين احتمال ضعيفي است ، مثلاً
اگر عدد سکه هاي دهگانه مزبور ، بخواهند با شماره معکوس ، يعني از ده تا يک
خارج گردند ، يا طوري که زوج ها کنار هم و فردها رديف هم ، به نحوي که اول
فردها ، آن گاه زوج ها يا به عکس ، يعني اول زوج ها نظير دو ، چهار ، شش ،
هشت و ده خارج شود ، سپس فردها نظير يک ( اگر عدد باشد ) ، سه ، پنج ، هفت
و نه بيرون آيد و يا به نحوي خارج گردند که هيچ نظمي در آن نباشد ؛ نه به
ترتيب اصلي و نه به شماره معکوس ، نه زوج رديف هم و نه فردها کنار هم ،
بلکه صورت مزبور بي نظم ترين فرض محتمل به حساب آيد ، در هر حال ، احتمال
مربوط ، به هر ترتيبي که حاصل مي شود ، با احتمال ديگر ترتيب هايي که مي
توانستند به وجود آيند - و نه با احتمال مربوط به جامع ذهني اي که براي
تعدادي از آن ترتيب ها فقط در ذهن تصوير مي شود - يکسان است .
غرض آن است که هيچ مزيتي براي صورت اول نسبت به هر يک از صورت هاي
ديگر نيست ، بنابر اين هر کدام از اين صورت ها خارج شود ، مساوي ديگري است و
اگر اتفاقاً صورت اول بيرون آيد ، هرگز دليل بر وجود ناظم نيست ، همان طور
که صورت اخير که بي نظم ترين وضع متصور است ، دليل بر وجود ناظم نخواهد
بود . البته مقايسه با مثال هاي اعتباري و صناعي ، و رعايت ضوابط خاص آن ،
هرگز اجازه باور رواني تصادف را نمي دهد ؛ ولي تا هنگامي که ضرورت مبدأ
براي پيدايش ذرّات اولي جهان ثابت نشود و احتمال تصادف در اصل پيدايش آن ها
منتفي نگردد ، چنين احتمالي براي نظم هم که وصف آن هاست ، ممکن است .
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 33