نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 303
اختلاف قرائت « برّ » را که به معناي نيکي است ، « برّ » به معناي نيک خوانده اند و بعضي ديگر مضافي را در تقدير گرفته اند .
برهان فطرت ، به دليل اثر تربيتي شايسته اي که دارد و به دليل اين
که مقدّمه نخست آن مي تواند به صورتي جزئي و از طريق تزکيه و شهود شخصي
تأمين شود ، نظير ديگر براهيني که پيش از اين از آن ها ياد شد ، مورد توجه
قرآن قرار دارد و قرآن در برخي موارد ، به صورت هاي گوناگون آن اشاره مي
نمايد .
در سوره لقمان مي فرمايد : ( اَلَم تَرَ انّ
الفلک تجري في البحر بنعمت الله ليريکم من ءاياته انّ في ذلک لأيات لکلّ
صبّار شکور (31) و اذا غشيهم موج کالظلل دعوا الله مخلصين له الدين فلمّا
نجّيهم إلي البرّ فمنهم مقتصد و ما يجحد بأياتنا الاّ کلّ ختّار کفور ) . 1
آيا نديده اي که کشتي ها به نعمت خدا در دريا روان مي گردند تا
برخي نشانه هاي خود را به شما بنماياند ؛ به درستي که در اين کار براي هر
شکيباي شاکر آياتي است ، و چون موجي کوه آسا آنان را فرا گيرد ، خداوند را
در حالي که دين را براي او خالص کرده اند ، بخوانند و چون نجاتشان بخشد ،
برخي از آنان مقتصد و ميانه رو هستند ، و نشانه هاي ما را جز هر خائن
ناسپاس انکار نمي کند .
در سوره عنکبوت نيز مي فرمايد : ( فاذا رکبوا في الفلک دعوا الله مخلصين له الدّين فلمّا نجّيهم إلي البرّ إذا هم يشرکون
)[2]؛ هنگامي که بر کشتي سوار مي شوند ، خداي را در حالي که دين را براي
آن خالص نموده اند ، فرا مي خوانند و چون به خشکي رسانده نجاتشان دهد ، شرک
مي ورزند .
اميد داشتن فرد ، در حالي که به هيچ يک از اسباب و وسايل محدود
اميدي ندارد و از هر قدرت محدودي قطع اميد کرده است ، واقعيتي اضافي است که
طرف