نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 274
قابل پيمودن است که از معرفت و علم حصولي عقلي بهره مند باشد ؛
يعني راه برهان را براي اثبات واجب ، نبوت و مانند آن مسدود نداند ، اما
کسي که در متن شهود ، از وصول به حقايق عقلي و فوق آن محروم است و هنگام
بازگشت و فراق از شهود نيز از علم حصولي عقلي بي بهره است و شناخت مفهومي
او به دريافت هاي حسي محدود بوده و آنچه مي پندارد ، فرضيه ها و تئوري هايي
است که نه تنها راهي براي اثبات آن ها وجود ندارد ، بلکه از ابطال يقيني
آن ها عاجز است ، و بالاخره کسي که در بخش معرفتي گرفتار شکاکيت و سفسطه
آشکار يا نهان است ، بر فرض که از تجربه دروني بهره مند باشد ، تجربه هاي
او فاقد ارزش معرفتي بوده و هيچ ميزاني براي سنجش و داوري علمي آن ها وجود
ندارد .
اين گونه شهودات و تجربيات شخصي ، با همه ناسازگاري هايي که با يک
ديگر و با تجربيات ديگر افراد دارند ، همگي واقعيت هاي متزلزل و مضطربي
هستند که تنها موضوع فرضيه ها و تئوري هاي کاربردي روانکاوان و تئوري
پردازان حس گرا را تأمين مي نمايد ؛ يعني فقط مي توانند به عنوان موضوع
معرفت مورد تحليل قرار گيرند و خود در رديف معارف منطقي قرار نمي گيرند .
شخصي که در خواب مطلبي به او القا مي شود يا در بيداري ، به پندار
خود ، خويش را پيدا مي کند و در آن وقت ، گمان مشاهده صورت انسان صالح يا
برگزيده اي را مي برد ، به صرف اينکه آن صورت و آن گمان در او زنده مي شود ،
نمي تواند بر مشهود خود يقين علمي حاصل نمايد ، زيرا آن صورت مي تواند به
بازيگري نفس و همياري و همراهي شيطان تمثل يافته باشد . اگر در روايت وارد
شده است که شيطان در صورت برگزيدگان ظاهر نمي شود ، بر فرض که چنين فردي با
دانش عقلي ، توحيد و نبوت را اثبات نموده و راه تمسک به روايت معصومان
عليهم السلام را هموار کرده باشد ، باز هم نمي تواند از اين روايت بر صحت
تمثل خود استدلال
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 274