نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 273
حقايق عقلي يا انسان هاي واصل به آن حقايق را پيدا کرد ، به
بطلان مشاهداتي که حاصل بازيگري وهم و خيال است و در پيشينه زميني و خاکي
آدمي ريشه دارد ، پي مي برد و به حقايق برزخي عالم نيز آگاه مي گردد و اگر
از اين توفيق بازماند ، در شهود بيراهه مي رود ؛ به بيان ديگر او در حال
شهود ، گمراهي است که نمي تواند راه را از بيراهه بازشناسد و اگر چاره اي
براي او مانده باشد ، تنها پس از اتمام جذبه يا پس از رهايي از شرّ شياطيني
است که بر او سلطه يافته اند .
در اين حال او مي تواند يافته هاي خود را با مفاهيم عقلي که حاصل
ديدار بعيد و دور حقايق است ، بلکه به گواهي برهان و عقل ، يقين پيدا کند و
آن مقدار که برهان بر بطلان آن گواهي مي دهد ، طرد نمايد و به آنچه از دو
طرف برهان بيرون است ، همچنان به ديده ترديد و شک بنگرد ، پس اگر به نور
برهان ، بر ضرورتِ حضور هدايت الهي در ميان خلق ، يعني بر ضرورت نبوت پي
بُرد و در تشخيص مصداق آن نيز که همان نبوت خاصه است ، به کمک اعجاز و نظير
آن توفيق يافت ، مي تواند اخبار انبيا و اوصياي آنان را حد وسط برهان قرار
داده ، و بدين ترتيب در مورد آن بخش از مشاهدات نيز که براهين کلي عقلي از
توزين آن ها عاجزاند ، به داوري بنشيند ، و بدين ترتيب بر هر يافته که با
اخبار و احاديث صحيح و معتبر وارد از انبيا و اوصيا مطابق است ، يقين حاصل
نموده و خداوند را در وصول به آن حامد و شاکر باشد و از هر يافته که با
اقوال و موازين قسط ناسازگار است ، گريخته و از شر آن به خداوند رحمان پناه
ببرد .
عدول از معرفت عقلي و سقوط در شکاکيت آشکار و نهان
توزين تجربيات دروني با براهين عقل ، قرآن و سنّت معصومان عليهم السلام ، تنها براي کسي
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 273