نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 264
پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم از معجزات فعلي فراواني
برخوردار بود که بيش تر عوام مردم را اقناع مي کرد و خواص اصحاب که به
معاني بلند و جايگاه عميق قرآن واقف بودند ، به آن اکتفا نموده و هرگز طلب
معجزه فعلي نمي کردند . قرآن که معجزه قولي حضرت خاتم است و بهترين مصداق
براي جوامع الکلمي است که به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم داده شد ،
با تحدّي آشکار خود ، معجزه اي باقي و مستمر است که بر رسالت و پيامبري آن
حضرت صلى الله عليه و آله و سلم ، براي هر کس که بر مبدأ هستي جهان آگاه و
به اوصاف او آشنا باشد ، گواهي مي دهد .
امکان عقلي و استحاله عادي معجزه
برخي گمان کرده اند که معجزه يک محال عقلي است که خداوند انجام
مي دهد ؛ حال آن که اعجاز ، همان گونه که مخالف اصل عليت نيست ، محال عقلي
نيز نيست ، بلکه فقط محال عادي است ؛ به اين معنا که به وسيله اسباب و علل
محدود و مقيدّ انجام نمي شود و به قدرت غالب و پيروز خداوند اعتماد مي
نمايد . کاري که با اسباب عادي انجام نمي شود و در دسترس فکر يا عمل بشر
متعارف نيست و با تعليم هاي حصولي و ذهني يا تمرين هاي عملي به دست نمي آيد
، از غير خداوند ساخته نيست .
اژدها شدن عصا ، ايستادن آب جاري و ديگر معجزات ، هيچ يک محال عقلي
نيست ، چنان که چوب با گذشت سال ها و بعد از تجزيه عناصر موجود در آن ، به
صورت غذاي مار در مي آيد و در نهايت مي تواند جذب بدن آن شده و جزئي از
بدن او را تشکيل دهد ، آن گاه به صورت نطفه در آمده و مار آينده گردد يا آن
که طوفان قوي يا سدّي مستحکم ، مي تواند مانع پيشروي آب جاري گردد و آن را
متوقف سازد يا منحرف کند ؛ ليکن تبديل عصا به اژدها و توقف آب نيل ، بدان
صورت که توسط
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 264