نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 258
خداوند از اين طريق ، مي تواند محلّ شک و ترديد باشد ، زيرا
استناد به واجب در صورتي تام خواهد بود که اوّلاً ، اصل عليت مورد اذعان
بوده و معلول بودن حوادث ياد شده محرز باشد ، ثانياً همه راه هاي طبيعي و
غير طبيعي که مي تواند به ايجاد آن ها منجر شود ، تصوير گردد و ثالثاً
عليّت همه راه هاي تصوير شده به استثناي عليّت واجب تعالى ابطال شود .
طرح برهان به صورت ياد شده موجب شده است تا کساني که در اصل عليّت
ترديد دارند و از فهم و تفسير عقلي آن عاجز هستند ، آن را مورد نقد قرار
دهند ، چنان که بر فرض قبول عليّت ، چون راه هاي ديگري که در توجيه اين
گونه حوادث مي تواند مؤثر باشد ، ابطال نشده اند ، برهان ياد شده همچنان نا
تمام است .
حوادث غير عادي و غير منتظره اي که در محدوده جان آدمي رخ مي دهد ؛
مانند کشف دفعي مطالب علمي يا کسب ناگهاني فضيلت عملي که با بروز جاذبه
هاي روحاني حاصل مي شود ، مي تواند در گذشته زندگي انسانِ برخوردار از چنين
نعمت علمي يا عملي ريشه داشته باشد .
استاد علاّمه شعراني رضوان الله عليه مي فرمود : گاه انسان در
اوايل تحصيل گفتاري را از استاد خود مي شنود يا در کتابي مي نگرد و آن را
در گوشه ذهن خود بايگاني مي کند ، پس از بيست يا سي سال ، هنگامي که خود در
کرسي تدريس نشست ، در طي بررسي هاي علمي ، ديگر بار آن مطلب شنيده يا
خوانده شده ، در ذهن او ظاهر مي شود ؛ چنين کسي که از منشأ پيدايش آن مطلب
غافل است ، گمان مي کند که مطلب مزبور از بارقه هاي ذهني خود اوست و مدّعي
مي شود که « هذا ممّا لم يسبقني إليه أحد » ؛ اين مطلبي است که کسي در آن
بر من پيشي نگرفته است ؛ نظير اين امر واقعيتي است که در کتاب مکاسب شيخ
انصاري رحمه الله اتفاق افتاده است .
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 258