نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 238
نظم يا صناعي يا تکويني است ؛ نظم صناعي نظير هماهنگي قفسه هاي
کتابخانه يا ساختمان و سازمان اجزاي يک راديو ، ساعت و نظم غير صناعي ،
نظير ساختاري که اجزا و اعضاي بدن انسان دارد .
محل بحث در برهان نظم نوع صناعي آن نيست ؛ هر چند از اين نوع در
تقرير قياس تمثيلي کمک گرفته مي شود ؛ مثلاً وقتي انسان در جزيره اي ساعتي
را مشاهده مي کند ، نظم صناعي ساعت ، بيننده را به ناظم و سازنده آن
راهنمايي مي نمايد و در تمثيل از مشابهت نظم تکويني با نظم صناعي بر وجود
ناظم نسبت به نظم تکويني استدلال مي شود .
نظم گاه در محدوده اجزاي دروني بخشي از عالم در نظر گرفته مي شود و
گاهي در ارتباط با همه عناصر هستي و در هر يک از اين دو صورت ، نتيجه اي
که از برهان نظم گرفته مي شود ، در همان محدوده نظم خاص معتبر است .
به لحاظ هاي ديگري نيز مي توان نظم و هماهنگي را تقسيم نمود ؛
مانند اين که نظم و هماهنگي گاه در پيوند و ربط بين فعل و فاعل مشهود است ؛
به اين معنا که سلسله حوادث به گونه اي يکنواخت تکرار مي شود ؛ مانند آتش
که همواره آب را گرم مي کند و اين نوع از نظم را نظم علّي ناميده اند و گاه
در غايت واحدي که اعضاي مختلف در جهت تحصيل آن سازمان مي يابند ، يافت مي
گردد و اين نوع نظم را نظم غايي نام گذارده اند ، و گاه نظم در نحوه اي از
هماهنگي است که حسن و زيبايي خاصي را پديد مي آورده ؛ البته اين گونه از
تقسيم ها از حصري عقلي برخوردار نبوده و برخي اقسام آن نيز مي توانند
متداخل باشند .
برهان نظم بر مدار نظام فاعلي و غايي
يکنواختي افعالي که از هر فاعلي سر مي زند ، اگر به مسانخت فعل يا فاعل
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 238