نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 237
مفهوم نظم و اقسام آن
فلاسفه اسلامي در حکمت اشراق ، مشاء يا متعاليه از برهان نظم
براي اثبات ذات واجب استفاده نکرده اند و تعبيراتي که به آن اشاره شد نيز
در باب وحدت ، علم و ديگر اوصاف الهي است . اگر چه صفات ذاتي واجب عين ذات
او بوده و از آن جدا نيست ، اما مغايرت مفهومي آن ها زمينه استدلال و بحث
ويژه و مختص به هر يک از آن ها را فراهم مي آورد .
عدم استفاده حکماي اسلامي از برهان نظم براي اثبات ذات واجب ، به
دليل محدوديتي است که اين برهان در ذات خود داراست . اگر تعريف برهان نظم و
محدوده آن تبيين شود و نتايجي که از آن گرفته مي شود ، در حوزه مبادي ،
اصول موضوعه و حد وسط آن باشد ، هم برهان نظم از بسياري مغالطات مصون مي
ماند و هم زمينه بسياري از انتقادات و اشکالاتي که بر آن وارد مي شود ، از
بين مي رود .
نظم ، ناظر به هماهنگي ميان چند عنصر يا عضو است و هماهنگي که در
مقابل هرج و مرج است ، مفهومي آشکار دارد . هماهنگي همواره ميان چند امر
در ارتباط با يک هدف و غرض است ، به همين دليل برهان نظم بر خلاف براهيني
نظير حدوث ، حرکت و امکان ، هرگز بر مدار يک موجود سازمان نمي يابد و اقامه
آن به چند شيء نيازمند است که در قياس با يک ديگر و در ارتباط با يک غرض
در نظر گرفته مي شوند .
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 237