نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 188
محتاج بوده و براي اثبات احتياج آن ، به سبب و علّت ديگري که خارج از ذات آن باشد ، نيازمند نيست .
اما ماهيت همان گونه که ذات آن از هستي و نيستي بي بهره بوده و هيچ
گاه نيز از رايحه وجود بهره نمي برد و تنها در ظرف وجود ، فرصت بروز تبعي
مي يابد ، از فقر و غنا نيز بي نصيب بوده و جز به تبع وجود و هستي ، به فقر
و احتياج متصف نمي گردد و آن چه درباره احتياج آن به علت يا سبب و علت
احتياج آن گفته شده است ، خالي از مسامحه و اشکال نيست .
حکماي مشاء ماهيت را به علت محتاج دانسته و سبب احتياج ماهيت را «
امکان » ياد کرده و اين گفتار از اشکال وارد بر مختار اهل کلام خالي نيست ،
زيرا آن ها حدوث را مناط احتياج معلول به علت مي دانند ؛ حال آن که حدوث
از اوصاف وجود معلول بوده و در تحليل عقلي به شرحي که گذشت ، به چند مرتبه
متأخر از حاجت و نياز معلول به علّت است ، امکان ماهوي نيز که از ماهيت و
لازمه آن متأخر است ، بر اساس اصالت وجود و در نتيجه تقدم وجود بر ماهيت ،
از وجود متأخر است و چون وجود پس از ايجاد و ايجاد بعد از ايجاب و ايجاب به
دنبال حاجت و نياز است ، امکان ماهوي به چندين مرتبه مؤخر از حاجت بوده و
در صورتي که همين امکان متأخّر ، علّت حاجت نيز باشد ، با حفظ مراتب ياد
شده ، چندين مرتبه مقدم بر خود و همچنين مؤخر از خود خواهد بود ، پس بر
مبناي اصالت وجود ، امکان ماهوي گر چه مي تواند همانند حدوث علامت و نشانه
نياز معلول به علت باشد ؛ ليکن علّت و مناط احتياج معلول به علت نيست ،
چنان که ماهيّت نيز با دقت عقلي از دو طرف حاجت و غنا خالي بوده و از هستي و
نيستي بي بهره است .
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 188